سلام خلخال

پایگاه خبری تحلیلی

سلام خلخال

جمعه 27 مهر 1403
  • گروه: اجتماعی
  • کد خبر: 58
  • بازدید: 112
  • 1403/03/10 - 12:56:57

یادداشت؛

کم کاری تیروئید خطری جدی برای جامعه است

کم کاری تیروئید خطری جدی برای جامعه است

کم کاری تیروئید یکی از بیماری های تیروئید و از شایع ترین بیماری های غدد است که در آن غده‌ی تیروئید به اندازه‌ی کافی هورمون‌های تیروئیدی را تولید و وارد جریان خون نمی‌کند؛ این مسئله باعث کاهش سرعت واکنش‌های سوخت‌و‌ساز و درنتیجه کاهش سرعت متابولیسم می‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «سلام خلخال»،دکتر عمران خسروی رئیس دانشکده علوم پزشکی شهرستان خلخال در یادداشتی به هفته ملی تیروئید از ۵ الی 11 خردادماه اشاره کرد و نوشت: تیروئید یکی از غدد اصلی مترشحه هورمون در بدن است که ترشحات آن نه‌تنها برای بقا و سلامتی ضروری است؛ بلکه هرگونه تغییری در میزان آن چه کم و چه زیاد موجب برهم‌خوردن نظم سوخت‌وساز بدن شده و نیز در سنین مختلف می‌تواند عوارض بعضاً ماندگاری برجا بگذارد.

 نظر به اهمیت فعالیت‌های این غده هر سال در بیست و پنجم ماه مه مصادف با چهارم خردادماه به‌عنوان روز جهانی تیروئید نام‌گذاری شده که در هر سال شعار مربوط به خود را دارد.

 کم‌کاری تیروئید یکی از بیماری‌های تیروئید و از شایع‌ترین بیماری‌های غدد است که در آن غده‌ی تیروئید به اندازهٔ کافی هورمون‌های تیروئیدی را تولید و وارد جریان خون نمی‌کند؛ این مسئله باعث کاهش سرعت واکنش‌های سوخت‌وساز و درنتیجه کاهش سرعت متابولیسم می‌شود.

 درمان هیپوتیروئیدی تقریباً ساده است؛ درمان دارویی هیپوتیروئیدی نیازمند پیگیری توسط پزشک متخصص غدد بوده که بدین منظور ادغام برنامه کشوری غربالگری نوزادان برای بیماری کم‌کاری تیروئید، در مهرماه سال ۱۳۸۴ آغاز و اجرای هم زمان آن در روستاها و شهرها در دست اجرا قرار گرفته شده است.

دستیابی به پوشش بیش از ۹۰% در کمترین زمان ممکن، شروع درمان در کلیه بیماران شناسایی شده، حفظ ضریب هوشی طبیعی در همه بیماران تحت درمان، دارابودن هزینه به سود ۱ به ۲۲ و بسترسازی مناسب برای غربالگری دیگر بیماری‌های مهم و قابل غربالگری در نوزادان، از ویژگی‌های مهمی است که این برنامه را در دنیا بی‌نظیر کرده است.

 در سال ۱۴۰۲ در شهرستان خلخال طبق استعلام از اداره ثبت و احوال از ۶۲۵ نوزاد زنده متولد شده ۱۰۰ درصد موارد تحت پوشش برنامه غربالگری کم‌کاری تیروئید نوزادان قرار گرفته‌اند. تمامی موارد بیمار شناسایی شده زیر ۲۸ روزگی درمان‌های لازم را گرفته و در بهبودی کامل به سر می‌برند.

 موفقیت این برنامه، پس از الطاف الهی، مدیون تلاش‌ها و فعالیت‌های شبانه‌روزی کارشناس ستادی برنامه بیماری‌های ارثی و متابولیک گروه بیماری‌ها، پزشکان، ماماها، پرستاران، مراقبین سلامت و بهورزان در تمامی مراکز بهداشتی و درمانی و همچنین کلیه مسئولینی است که این همکاران را یاری داده‌اند.

والدین عزیز نیز که با درایت و تعهد به‌سلامت فرزندانشان به دعوت مجریان برنامه پاسخ داده و نوزادانشان را به مراکز نمونه‌گیری آورده و مورد غربالگری قرار دادند و در صورت بیمار بودن نوزادشان، با همکاری صمیمانه با گروه مجهز بهداشت و درمان، سلامتی را به جگر گوشه‌شان ارمغان دادند، نقش بسزایی در دستیابی به این موفقیت داشته‌اند.


انتهای خبر/ ج

اشتراک‌گذاری

  • کم کاری تیروئید خطری جدی برای جامعه است

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
پانزده منهای نه