سلام خلخال

پایگاه خبری تحلیلی

سلام خلخال

جمعه 27 مهر 1403
  • گروه: اجتماعی
  • کد خبر: 471
  • بازدید: 25
  • 1403/07/17 - 08:33:19

موسس اولین دامپزشکی در خلخال مطرح کرد:

تزریق به‌موقع واکسن عاملی برای کاهش تلفات دام

تزریق به‌موقع واکسن عاملی برای کاهش تلفات دام

موسس اولین دامپزشکی در خلخال گفت: بسیاری از بیماری‌ها با مراجعه به‌موقع و شنایی سریع بیماری دام قابل‌کنترل بوده، و تعلل در عملیات مایه‌کوبی خسارت‌های زیادی را به عمل خواهد آورد.

دکتر صفی الله ستاری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «سلام خلخال»، به اهمیت بالای این رشته پزشکی اشاره کرد ‌و‌ گفت: رشته دامپزشکی جز یکی از حرفه‌های بسیار سخت و دشوار جهت مقابله با بیماری‌ها و حفظ زنجیره غذایی بین انسان ها بوده و هست؛ اهمیت این رشته شغلی صرفاً در پی کسب درآمد برای دامپزشکان نبوده؛ بلکه حضور و ورود به‌موقع دامپزشکان در زمان‌های بحرانی و رسیدگی به مشکلات دام و طیور می‌تواند کمک شایانی به اقتصاد خانواده‌ها و افرادی که در حوزه دامداری فعالیت می‌کنند داشته باشد؛ لذا از گذشته تابه‌حال اهمیت این حرفه شغلی بیشتر احساس می‌شود.


وی در ادامه به تأسیس اولین مطب دامپزشکی در شهرستان خلخال توسط خود اشاره کرده و گفت: تاریخچه حضور دامپزشکان در شهرستان خلخال به دهه‌های قبل از انقلاب مربوط شده اما پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و توسعه علم به طور معمول دامپزشکان در شهرستان خلخال به طور سیار در روستاها و دامداری رجوع کرده و به بررسی مشکلات این حوزه می‌پرداختند؛ اما در دهه ۷۰ بنده به‌عنوان دامپزشک اولین مطلب مستقر در شهرستان خلخال را راه‌اندازی کرده و در طول ۲۵ سال گذشته تا به الان با افتخار در کنار مردم به خدمت پرداخته‌ام.

دامپزشک خلخالی به اولین و شایع‌ترین بیماری مشترک بین انسان و دام یعنی بیماری «تب مالت» اشاره کرد و گفت: این نوع بیماری که به بیماری هزار چهره نیز مشهور است؛ جز مهم‌ترین و خطرناک‌ترین بیماری شایع بین انسان و دام بوده که اگر عملیات مایه‌کوبی واکسن به‌موقع در دام‌ها انجام نشود بیماری‌های از قبیل: عقیم شدن افراد جوان، تب، عرق شبانه، درد عضلانی و کاهش وزن اشاره کرد.

وی به آخرین پایش‌های صورت‌گرفته توسط دامپزشکان شهرستان خلخال در خصوص افزایش تبلت مالت و دیگر بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در طی دو سال گذشته اشاره کرد و گفت: در طی دو سال گذشته به دلیل عدم همکاری و مراجعه مردم جهت واکسیناسیون دام‌ها، این نوع بیماری و بیماری شایع دیگر به نام بیماری سل، افزایش‌یافته و مشکلاتی را در روند پیشگیری و درمان به وجود آورده است.

دکتر ستاری تب برفکی را نیز از دیگر نوع بیماری‌های شایع در حیوانات دانست و افزود: این نوع گونه بیماری به طور مختص در بین حیوانات بوده و به‌عنوان بیماری مشترک با انسان نداشته که در این بیماری دام به دچار لرزش در بدن، کم‌شدن شیر، زخم و تاول بر روی پاها و افزایش دمای بدن حیوان بروز می‌کند.

تزریق به موقع واکسن عاملی مهم در کاهش تلفات دام

وی رجوع به‌موقع مردم جهت واکسیناسیون و افزایش سطح سلامت دام‌ها را امری بسیار مهم و حیاتی دانست و افزود: بسیاری از بیماری‌ها با مراجعه به‌موقع و شنایی سریع بیماری دام قابل‌کنترل بوده، و تعلل در عملیات مایه‌کوبی خسارت‌های زیادی را به عمل خواهد آورد.

دامپزشک خلخالی به روند درمان دام و طیور در صورت بروز بیماری اشاره کرد و افزود: مهم‌ترین اقدامات اولیه در تشخیص بیماری وجود آزمایشگاه‌ها جهت تشخیص بیماری است؛ اما در کشور به دلیل هزینه‌های بسیار بالای تأسیس این امکانات پزشکی عملاً روش تشخیص بیماری و درمان آن به‌صورت بررسی علائم بیماری بر روی دام صورت‌گرفته و عمده درمان‌ها با تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها و تزریق واکسن صورت می‌گیرد.

وی در ادامه به سه عمده بیماری های شایع در دام ها اشاره کرد و افزود: در فصول سرد سال بالاخص در خلخال بیماری های سرماخوردگی در دام ها که با تجویز آنتی بیوتیک ها قابل کنترل بوده، بیماری تغییرات جیره حیوان به نام آنتروتوکسی که باعث تغییر در خوراک دام ها شده و همچنین سقط جنین در فصول زاد و ولد حیوانات از جمله بیماری های شایع بوده که با تزریق به موقع واکس قابل کنترل است.

وی از خطراتی که این بیماری ها برای دامپزشکان و فعالان این حوزه به همراه دارد اشاره کرد و گفت: همکاران ما در تمام نقاط ایران بالاخص در منطقه خلخال با حضور در کنار حیوانات به طور اتفاقی درگیر این بیماری ها شده اند که این موضوع خطرات بیماری های مشترک بین انسان و دام را بیشتر از گذشته مورد توجه قرار داده است.

دکتر ستاری از برگزاری دوره های دامپزشکی توسط نهادهای دولتی در سطح روستاها شهرستان خلخال اشاره کرد و گفت: در طی سالیان گذشته دوره‌ های شناسایی بیماری های دامی و روش کنترل و درمان آن به صورت دوره های چند روزه در روستاها برگزار شده که این مهم تاثیراتی فراوانی را در کاهش تلفات دامی برای روستائیان به همراه داشته است.

اتحاد و همبستگی دامپزشکان در شهرستان خلخال

وی ضمن احساس خرسندی از جهت کار تیمی و همبستگی روزافزون دامپزشکان در منطقه خلخال جهت کاهش تلفات دامی و حفظ زنجیره غذایی پرداخت و گفت: از سالیان گذشته تا به الان خانواده دامپزشکی شهرستان خلخال متشکل از ۸ دامپزشک و ۶ نفر دستیار مایه‌کوب (تزریق‌کننده واکسن) در سطح شهرستان خلخال همواره در تمام عرصه‌های سخت در کنار یکدیگر بوده‌اند و مردم شریف شهرستان خلخال خدمات رسانده‌اند.

دامپزشک خلخالی ذهنیت‌های غلط در خصوص کشتار دام بیمار را امری ناپسند و غیرحرفه‌ای دانست و افزود: بسیاری افراد با پیروی از سنت‌های غلط در خصوص کشتار دام بیمار و عدم مراجعه به‌موقع به دامپزشکی‌ها سبب افزایش خسارت‌های اقتصادی به خود و این صنعت خواهند شد.

76 هزار تزریق دام سنگین و سبک در خلخال

دکتر ستاری واکسیناسیون حیوانات دامی را به دودسته قراردادی و بهادار در سطح شهرستان خلخال تشریح کرد و افزود: واکسیناسیون قراردی در سطح شهرستان خلخال و با حمایت نهادهای دولتی در سال گذشته و در دو مرحله با تعدادی بالغ بر ۶ هزار طریق در مرحله اول برای دام سنگین و ۷۰ هزار تزریق دومرحله‌ای برای دام سبک توسط نهادهای دولتی توسط تیم مایه کوب دامپزشکان خلخالی صورت‌گرفته شده است.

وی واکسن قانقاریا و آگالاکسی را جز مهمترین نوع واکسن ها برای مقابله با بیماری های دام نام برد و افزود: واکسن قانقاریا به طور کلی در مناطق مرطوب شامل منطقه شاهرود خلخال و در بخش مرکزی شهرستان خلخال در روستاهای آل‌هاشم و مجره که دارای حلزون در جیره غذایی حیوانات است موجب کنترل بیماری های کبدی در دام شده و از آسیب رسیدن به حیوانات جلوگیری میکند.

انتهای خبر/ ج

اشتراک‌گذاری

  • تزریق به‌موقع واکسن عاملی برای کاهش تلفات دام

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
هشت به‌اضافه دو