سلام خلخال

پایگاه خبری تحلیلی

سلام خلخال

جمعه 27 مهر 1403
  • گروه: اجتماعی
  • کد خبر: 470
  • بازدید: 30
  • 1403/07/16 - 09:23:54

بخشداران شهرستان خلخال مطرح کردند؛

توسعه زنجیره‌غذایی عاملی مهم در اشتغال پایدار روستائیان

توسعه زنجیره‌غذایی عاملی مهم در اشتغال پایدار روستائیان

بخشداران بخش مرکزی و شاهرود خلخال احیای مشاغل مردم محور در روستاهای بخش مرکزی و شاهرود را امری بسیار مهم در توسعه اشتغال زایی و رونق اقتصادی میدانند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «سلام خلخال»،  به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی«سلام خلخال»، عمران و آبادانی روستاها از زمان فرمان معمار کبیرانقلاب اسلامی بر توسعه روستاها تا به الان در جریان بوده و روستاها به عنوان ظرفیتی بالقوه در تامین زنجیره غدایی،فرهنگی و تاریخی دارای اهمیت بوده و هستند.

خوجین،علی آباد و طولاش آبادترین روستاها در بخش مرکزی خلخال

 سیدحمدالله نقیب بخشدار بخش مرکزی شهرستان خلخال از اهمیت آبادانی و احیای روستاها اشاره کرد و گفت: باتوجه به محدودیت بودجه تخصیص یافته به مدیریت روستایی، لزوم بهره مندی از فرصتهای متعدد در میان روستاها با توجه به شرایط محیطی و انسانی و مزیتهای موجود آن، توانمند سازی روستاها به ویژه مدیریت روستایی ایجاد کننده فرصتهای اقتصادی در این نواحی است.

 وی در ادامه به آبادانی سه روستای خوجین،علی آباد، طولاش و اقدامات صورت گرفته در این سه روستا پرداخت و گفت: اقدامات صورت گرفته در این سه روستا شامل: افزایش چمشگیر میزان آسفالت معابر روستایی، بهسازی، اجرای طرح هادی، جاده های ارتباطی و نصب دستگاه هایBTS آنتن دهی از جمله اقدامات صورت گرفته در سه روستا بوده است.

بخشدار مرکزی شهرستان خلخال از اختصاص یكصد و هفتاد میلیارد ریال اعتبار در طول سال گذشته خبرداد و افزود: این حجم از اعتبار مربوط به بخش مرکزی بوده وکمیته برنامه ریزی شهرستان اقدامات صورت گرفته رادر حوزه زیرساختهای روستاهای بخش مرکزی انجام شده است.

وی در ادامه به تعداد روستاهای شهرستان خلخال اشاره کرد و افزود: شهرستان خلخال درای 142 روستا بوده که سهم بخش مرکزی به عنوان صاحب بیشترین تعداد روستا 62 روستا است.

نقیب مهمترین مشکلات روستاهای بخش مرکزی در شهرستان خلخال را وضعیت آب شرب روستاها نام برد و افزود: با توجه به پیچیدگی توپوگرافی منطقه و کوهستانی بودن شهرستان خلخال، وجود اختلاف ارتفاع و عدم وجود منابع دسترسی به ذخایر آب جز اصلی ترین دلیل مشکلات روستاهای بخش مرکزی است.

وی افزود: پیچیدگی های اجرای طرح هادی، جاده بین مزارع، فاضلاب و پسماند روستاها، راه‌های ارتباطی و مشکل آنتن‌دهی تلفن همراه واینترنت از دیگر مشکلات موجود در روستاها است.

بخشدار مرکزی احیای مشاغل مردم محور در روستاهای بخش مرکزی را امری بسیار مهم در توسعه اشتغال زایی و رونق اقتصادی دانست و گفت: امروزه توسعه کسب و کارهای خُرد و کوچک روستایی مهمترین راهکار توسعه اقتصادی روستایی در کشورها به شمار می‌رود.

وی افزود: از ملزومات اساسی برای ایجاد هرکسب وکار به ویژه کسب وکارهای کوچک در مناطق روستایی نقدینگی، تامین مالی، حمایت از تولیدات روستایی و احیای بازار فروش محصولات روستایی بوده که بر این اساس اعطا وام و تسهیلات خرد و کم بهره نقش موثری در توسعه اشتغال و کارآفرینی در مناطق محروم و کم برخوردار و نواحی روستایی است.

 آب شرب و تسطیح جاده بین مزارع مهمترین مطالبات روستائیان بخش شاهرود خلخال

 مسیب پارساپور بخشدار بخش شاهرود شهرستان خلخال در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی«سلام خلخال»، روستاهای دِرَو و گیلوان را از جمله آبادترین روستاهای بخش شاهرود شهرستان خلخال نام برد وگفت: اجرای سنگ فرش، لوله کشی آب، گاز رسانی، احداث دکل های BTS و اینترنت پر سرعت ، احداث هتل بوم‌گردی توسط بخش خصوصی از جمله اقدامات صورت گرفته در این بخش است.

وی سهم بخش شاهرود خلخال از تعداد روستاها را 32 روستا نام برد و گفت: مردم شریف روستاهای بخش شاهرود به طور عام مشغول به کارکشاورزی، پروش زنبورعسل و باغداری مشغول بوده و از این طریق امرار معاش می‌کنند.

بخشدار بخش شاهرود خلخال مشکل تامین آب شرب را همانند دیگر روستاهای شهرستان خلخال از جمله مهمترین معظلات نام برد و افزود: وجود منابع محدود دسترسی به ذخایر آب و همچنین وجود اختلاف ارتفاع بسیار زیاد جهت انتقال و شبکه سازی توزیع آب شرب از جمله مهمترین مشکلات این بخش است.

وی به دیگر مشکلات روستائیان این بخش پرداخت و گفت: فرسودگی بافت روستا با توجه به قدمت بالای ساختمان ها و مشکلاتی که در اجرای طرح هادی وجود دارد مردم این منطقه را با مشکلاتی همراه کرده؛ همچنین جاده های بین مزارعی از جمله مهمترین مطالبات مردم روستاها جهت بهره‌برداری از محصولات باغی بوده که در چندین دهه گذشته روستائیان را با مشکلاتی همراه کرده است.

حمایت از صنایع تبدیلی و عدم خام فروشی محصولات کشاورزی در بخش شاهرود خلخال

پارساپور توسعه زنجیره غذایی و اهدای تسهیلات کم سود به روستائیان را عامل مهم و مثبت در ایجاد جهش اقتصادی روستائیان بخش شاهرود دانست و گفت: احیای طرح سرشاخه کاری درختان گردو، حمایت از ایجاد صنایع تبدیلی مانند بسته بندی عسل و گردو و نگاه ویژه به صنعت گردشگری در بخش شاهرود را میتوان عاملی مهم در توسعه اقتصادی بالاخص مهاجرت معکوس به روستاها نام برد.

انتهای خبر/ ج

اشتراک‌گذاری

  • توسعه زنجیره‌غذایی عاملی مهم در اشتغال پایدار روستائیان

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
بیست‌وشش منهای دو