سلام خلخال

پایگاه خبری تحلیلی

سلام خلخال

جمعه 27 مهر 1403
  • گروه: اجتماعی
  • کد خبر: 462
  • بازدید: 69
  • 1403/07/12 - 19:32:52

داستانی که با بیش‌از چندین‌دهه همچنان قابل حل نیست؛

جاده؛ عامل موثر در بقای گردشگری خلخال

جاده؛ عامل موثر در بقای گردشگری خلخال

جاده‌های صعب‌العبور جهت تردد مسافران در شهرستان خلخال باتوجه‌به پیچیدگی توپوگرافی منطقه خلخال و کوهستانی بودن آن از جمله مشکلاتی بوده که این شهرستان را در بن‌بستی عمیق در سه دهه گذشته قرار داده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «سلام خلخال»،  ظرفیت‌های گردشگری و جذب گردشگر داخلی و خارجی قلب تپنده یک شهرستان در بحث احیای شاخص‌های اقتصادی و گردشگری است.

شهرستان خلخال با داشتن توپوگرافی متنوع در تمام نقاط خود، علاوه بر داشتن آب‌وهوای مطلوب در ایام مسافرت‌های تابستانی و بهاره مقصد مهم گردشگران از اقصی‌نقاط ایران است.

راه‌های مواصلاتی عاملی مهم در جذب گردشگران

 داستان تکراری مشکلات راه‌های مواصلاتی و نبود جاده‌های استاندار ترانزیتی جهت بهره‌برداری اقتصادی و همچنین وجود جاده‌های صعب‌العبور جهت تردد مسافران در شهرستان خلخال باتوجه‌به پیچیدگی توپوگرافی منطقه خلخال و کوهستانی بودن آن از جمله مشکلاتی بوده که این شهرستان را در بن‌بستی عمیق در سه دهه گذشته قرار داده است. 

دکتر وحید کنعانی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی«سلام خلخال»، به پروژه بسیار مهم جاده خلخال به منجیل و احیای آن برای خارج کردن منطقه خلخال وکوثر از بن‌بست منطقه ای است اشاره کرد و گفت: در منطقه خلخال و کوثر نزدیک به 11 جاده مواصلاتی وجود دارد که هیچ کدام یک از استاندارد لازم جهت حرکت خودرهای ترانزیتی و همچنین رفت آمد مردم شریف خلخال را برخوردار نیست؛ بنابراین جاده خلخال به منجیل و بهربرداری از این جاده برای احیای اقتصاد و ایجاد اشتغال در منطقه از نقش بسیار کلیدی بر خوردار است.

وی به دیگر محور مواصلاتی شهرستان خلخال و کوثر یعنی جاده خلخال به اسالم که یکی از راه های مواصلاتی مهم و ارتباطی با استان گیلان است اشاره کرد و گفت: این جاده با توجه به داشتن ظرفیت‌های توریستی از اهمیت بالایی برخودار است؛ اما با توجه به مسیر کوهستانی و صعب العبور بودن این مسیردر فصول سرد سال پروژه تونل گردنه الماس نقش مهمی در ارتباط شهرستان خلخال با استان گیلان دارد.

نماینده مردم خلخال و کوثر افزود: ایجاد تفرجگاه ها و مراکز تفریحی در جاده های منتهی بالاخص در طرح کمبرندی شهر خلخال و استفاده از ظرفیت های مردم محور در این خصوص از مهمترین اهداف در احیای بحث اشتغال و راه های مواصلاتی است.

سرمایه گذاری عاملی مهم در توسعه گردشگری خلخال

علی درویشی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی«سلام خلخال»، به مجموعه طرح‌های در دست اقدام در شهرستان خلخال و در سال جاری پرداخت و اظهار کرد: ثبت ۵ روستا به‌عنوان روستای هدف گردشگری، و معرفی چندین روستای جدید جهت ثبت به‌عنوان روستای هدف گردشگری، صدور ۱۵ مورد موافقت اصولی و پروانه بهره‌برداری برای تأسیسات گردشگری در سال ۱۴۰۳ و ۶۵ مورد طی سالیان گذشته از جمله برنامه‌های در دست اقدام است.

وی به مشکلات این حوزه و عدم همکاری‌ها در خصوص رشد ظرفیت گردشگری در خلخال اشاره کرد و افزود: کمبود سرمایه‌گذار جهت اجرای طرح‌های بیشتر در حوزه گردشگری در سطح شهرستان خلخال، نبود راه دسترسی مناسب و عدم افتتاح جاده کلور-درام، جاده ماسوله - خلخال و ماسال به خلخال از دیگر عوامل مهم در کاهش رشد گردشگری منطقه خلخال است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان خلخال در ادامه از صدور 56 اثر تاریخی ثبت شده خبرداد و گفت: طی آخرین تصمیماتی اتخاذ شده بهره بری از ساختمان های تاریخی و مرمت کاری این بنا در دست اقدام بوده که در شهرستان خلخال 3 مورد خانه تاریخی با هدف بهره برداری گردشگری خریداری شده و در حال آماده سازی برای استفاده عموم است.

وی از راه‌اندازی مجدد موزه شهرستان خلخال با اعتباری بالغ بر 4 هزار میلیارد ریال در اواخر سال جاری خبرداد و گفت: موزه شهرستان خلخال یکی از مهمترین بازوهای گردشگری شهرستان خلخال بوده، که در سال 1399 به دلیل مسائل امنیتی و نبود استاندارهای لازم جهت نگهداری آثار باستانی تعطیل شده؛ اما با پیگیری های صورت گرفته امید است در سال جاری مورد بهره برداری قرار گیرد.

طرح رونق صنایع و هنرهای دستی در خلخال

سید جواد یحیی‌زاده در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «سلام خلخال»، هنرهای دستی از قبیل: جاجیم‌بافی، گلیم، لباس‌های پشمی و کرکی و توسعه این هنر اصیل و دارای قدمت شهرستان خلخال را یکی دیگر از موارد مهم هم بر توسعه اشتغال و هم در توسعه گردشگری امری مهم دانست و گفت: شهرستان خلخال با داشتن ظرفیت‌های گردشگری روستایی و بهره‌برداری صحیح از این توانایی‌ها، ظرفیت ایجاد اشتغال روستا محور را داشته که عاملی مهم در توسعه صنعت گردشگری در شهرستان خلخال است.

وی به حمایت‌های صورت‌گرفته در خصوص احیا و ارتقای کارگاه‌های بافت فرش و صنایع‌دستی پرداخت و اظهار کرد: در فعالیت‌های صورت‌گرفته در شهرستان خلخال هشت کارگاه فعال در زمینه تولید محصولات صنایع‌دستی و فرش فعالیت می‌کردند که با تلاش‌های صورت‌گرفته این تعداد هشت کارگاه به ۱۸ کارگاه ارتقا یافته است.  

انتهای خبر/جوادپور 

اشتراک‌گذاری

  • جاده؛ عامل موثر در بقای گردشگری خلخال

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
بیست‌وهفت منهای هشت