سلام خلخال

پایگاه خبری تحلیلی

سلام خلخال

دوشنبه 26 شهریور 1403
  • گروه: اجتماعی
  • کد خبر: 375
  • بازدید: 23
  • 1403/06/16 - 08:32:09

مدرس حوزه علمیه خلخال:

بنگاه‌داری بانک‌ها خلاف بزرگی است

بنگاه‌داری بانک‌ها خلاف بزرگی است

مدرس حوزه علمیه خلخال گفت: متأسفانه اکثر بانک‌ها در جهت بنگاه‌داری کار می‌کنند و منافع بانک را ترجیح می‌دهند فلذا دیده می‌شود که بانک‌ها و مقررات و وظایف تعریف شده سرباز می‌زنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قنبر دلاوری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «سلام خلخال»، در پاسخ به اینکه بانکداری اسلامی در ایران تا چه حد تحقق‌یافته است، گفت: جواب این است که هنوز بانک‌ها در ایران با بانکداری اسلامی به معنی واقعی فاصله زیادی دارند سپرده‌های کوتاه‌مدت و درازمدت مردم نزد بانک‌ها و سودی که به بانک‌ها به آنها می‌دهد در صورتی حلال است که طبق موازین شرعی و از طریق قراردادها و عقود اسلامی از قبیل مضاربه و شرکت باشد و دهنده پول یقین داشته باشد که بانک به‌عنوان وکالت از طرف مشتری این قراردادها را به‌صورت شرعی انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: اما اگر شخص یقین دارد که این امور جنبه ظاهری و سوری دارد و فقط روی کاغذ است در این صورت سود گرفته از بانک حرام است چیزی که صندوق‌های قرض‌الحسنه به‌عنوان کارمزد و حق‌الزحمه در برابر خدماتی که برای نگهداری حساب اقساط و امثال این امور می‌گیرند اشکال ندارد.

امام‌جمعه موقت شاهرود خلخال به مسئله و پرسشی که آیا بانک‌ها رباخواری می‌کنند؛ پرداخت و گفت: این مسئله را باید از کارکنان بانک‌ها پرسید که برداشت آنها از کلمه ربا با آنچه در اسلام است، چه هست؟ اگر طبق موازین شرعی و ضوابط و مقررات اسلامی است روا محسوب نمی‌شود؛ اما اگر عملکرد بانک برخلاف موازین شرعی باشد حرام است منتهی لغت به‌کارگرفته‌شده متفاوت است؛ بانک‌ها کارمزد می‌گویند و شرع کلمه ربا را به کار می‌برد.

 وی خاطرنشان کرد: باتوجه‌به مشکلات کنونی، نقش دستگاه بانکی در اقتصاد ایران باید کمک‌کننده باشد و در حین حرکت به سمت بانکداری اسلامی، اصلاحات به‌گونه‌ای انجام شود که به‌نظام اقتصادی نیز خللی وارد نشود. 

وی به موفقیت اقدامات بانک‌ها در راستای خدمت به مردم پرداخت و افزود: عملکرد بانک‌ها متفاوت است بعضی از بانک‌ها در انجام وظایف خود تا حدودی عمل کرده‌اند؛ ولی متأسفانه اکثر بانک‌ها در جهت بنگاه‌داری کار می‌کنند و منافع بانک را ترجیح می‌دهند فلذا دیده می‌شود که بانک‌ها و مقررات و وظایف تعریف شده سرباز می‌زنند.

انتهای خبر/ ج

اشتراک‌گذاری

  • بنگاه‌داری بانک‌ها خلاف بزرگی است

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
دو به‌اضافه ده