سلام خلخال

پایگاه خبری تحلیلی

سلام خلخال

یک‌شنبه 18 شهریور 1403
  • گروه: فرهنگی
  • کد خبر: 65
  • بازدید: 94
  • 1403/03/13 - 09:25:40

با هدف حفظ و نشر کتب فرهنگی انجام شد؛

كتاب فرهنگ موضوعی تاتی به فارسی

در مقدمه این کتاب آمده است: اين فرهنگ بيش از ده هزار واژة تاتي را در خود جاي داده است و اين كتاب در قطع وزيري و جلـد شـميزی در 304 صفحه، مصور (با دو عكس از روستاي لرد در پشت و روي جلد) روانـه بـازار شـده اسـت.

كتاب فرهنگ موضوعی تاتی به فارسی

به گزارش خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «سلام خلخال»، كتاب فرهنگ موضوعي تاتي به فارسی از جواد معراجی لرد در انتشارات بلور رشت و در سال 1388 به چاپ رسيده است.

 اين كتاب در قطع وزيري و جلـد شـميزي در 304 صفحه، مصور (با دو عكس از روستاي لرد در پشت و روي جلد) روانـة بـازار شـده اسـت.

 ايـن فرهنگ كه تغييريافته و تكمله پايان نامه كارشناسي ارشد نويسنده در رشـته زبـان و ادبيـات فارسـي است، داراي فهرست، مقدمه از صفحه 6 تا 15) 10 صفحه)، علايم آوانگاري و 31 بخش يعنـي 225 صفحه واژه تاتي، يك فهرست الفبايي و دو نقشه از استان اردبيل و شهرستان خلخال است.

همچنانكه از كتاب برمي‌آيد و نويسنده نيز در مقدمه اشاره كرده است اين فرهنگ بيش از ده هزار واژة تاتي را در خود جاي داده است و نويسنده آن سعي كرده است واژه هايي را بياورد كه در روستاي لرد كه نويسنده نيز گويشور همانجاست به كار ميرود و از ذكر واژه هاي ساير گونـه هـا و روستاها به درستي و عالمانه پرهيز كرده است.

 قابل ذكر است كه گونه لردي شاهرود خلخال يكـي از چند گونه معدود تاتي خلخال است كه ويژگيهاي كهن بسياري را حفظ كرده است و تحقيق دربـاره آن بسيار ارزشمند است.

انتهای خبر/ ج

اشتراک‌گذاری

  • كتاب فرهنگ موضوعی تاتی به فارسی

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
چهارده به‌اضافه نه