سلام خلخال

پایگاه خبری تحلیلی

سلام خلخال

جمعه 27 مهر 1403
  • گروه: اجتماعی
  • کد خبر: 61
  • بازدید: 248
  • 1403/03/12 - 06:44:43

روستای برندق شهرستان خلخال؛

روستایی زیبا با هدف گردشگری در منطقه خلخال

روستایی زیبا با هدف گردشگری در منطقه خلخال

روستای برندق از نظر وسعت جغرافیایی و مراتع جزو بزرگ‌ترین روستاهای استان اردبیل است که از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این روستا قرارگرفتن در نقطه تلاقی سه استان اردبیل، آذربایجان شرقی و زنجان است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «سلام خلخال»، به نقل از سبلان ما برندق روستایی در بخش خورش رستم شهرستان خلخال، روستایی تاریخی که باتوجه‌به بقایای گورستان تاریخی و آرامگاه سید احمد معراجی “سفیداب” و دو اثر تاریخی مهاجر و پیر حاجی سابقه اقامت در روستا را طولانی و به چند دوره تاریخی گوناگون تقسیم کرده است.

 از جمله آثار تاریخی برندق تپه‌های معروف به میلان دیک و تپه معروف به پوللی تپه است که از لحاظ باستان‌شناسی حائز اهمیت است گورستان باستانی برندق که آثار مربوطه به دوران اولیه اسلامی در آن یافت شده است.

  تپه تاریخی میلان دیک برندق سایر محلات قدیمی برندق محل معروف به کوه لیک (داخل آبادی برندق خاک سفید دارد برای نماسازی ساختمان مورداستفاده قرار می‌گیرد محله معروف به قیرمیزی قیه (در زبان ترکی؛ یعنی تپه قرمزرنگ) خاک قرمز از این محل استخراج می‌شود

  تپه معروف به خان گور (خان گزن) و قبرستان قدیمی معروف به انرگان که منتسب به مغولان است؛ بالای نهصد سال قدمت دارد.

  قبرستان تاریخی دیگر بنام تجله که آن‌هم قبرستان مغولان است کوهستان تاریخی معروف به عمسی و مکان تاریخی دیگر بنام اوجاقلار معروف است.

 هرکدام از این محل‌ها و آثارها دارای وجه تسمیه مختص خود که به‌مرورزمان تغییر اسمی صورت‌گرفته است و بیشتر به دوره‌های تاریخی ارتباط دارد.


حوادث تاریخی روستای برندق

 حوادث تاریخی روستای برندق مهم‌ترین حوادث تاریخی منطقه خلخال پس از جنگ قلعه دیز شاهرود وقایع برندق و جنگ بزرگ ذر منطقه درآوه (برندق) بوده است شهریت برندق در دوره مغولان به حدی بود که اکثریت درگذشتگان جنگ خلخال و خداوند خورشاه در گورستان‌های برندق دفن شده است راه قدیمی برندق به کرنق و تیل و حاشیه رودخانه شاهرود و ارتباط این راه با شال در دوره حکومت ایلخانان باعث شد که مغولان در جنوبی‌ترین منطقه خلخال مستحدثات ایجاد کنند که در شاهرود در حوالی گلوزان و در برندق این برج‌ها بعنوان نگهبان اهالی در تهاجم به‌عنوان دیدبان عمل کند و این یکی از دلایل نام‌گذاری برج‌های برندق بنام مهاجر بوده است.

 جاذبه‌های گردشگری روستای برندق

از جاذبه‌های گردشگری این روستا می‌توان به گورستان باستانی برندق، رودخانه زال، آبشار برندق، زیارتگاه سید حسن معراجی اشاره کرد. اهالی برندق مردمانی خونگرم و مهمان‌نوازی که لباس محلی نیز دارند برای مردان کت‌وشلوار تالشی و گیلانی و برای زنان کؤینک “پیراهن بلند و شلیته ” که رنگارنگ و چین‌دار است به تن می‌کنند. مردم این روستا به زبان ترکی آذربایجانی سخن می‌گویند و شغل اهالی روستا دامداری و کشاورزی است.

پرباغ ترین روستاهای بخش خورش رستم شهرستان خلخال

این روستا از پرباغ‌ترین روستاهای بخش خورش رستم شهرستان خلخال و استان اردبیل است به گونه‌ای که میوه‌هایی مثل انار، زردآلو، آلو، هلو، آلبالو، گیلاس، شلیل، گلابی، انگور، سیب، شاتوت، به، توت، ازگیل، انجیر و تمشک از مرغوب‌ترین میوه‌های شمال غرب کشور محسوب می‌شوند. هوای نیمه گرمسیری، خاکی حاصلخیز و وجود بارندگی کافی و همچنین رودخانه قزل‌اوزن دلیل پربار بودن محصولات است. محصولات خشکباری مثل توت خشک، انجیر خشک، کشمش، بادام زمینی، گردو، بادام و تخمه آفتابگردان نیز در این روستا به صورت گسترده کشت و ضمن تامین نیازهای داخلی و منطقه‌ای به خارج از استان نیز صادر می‌شود. برنج روستای برندق اگرچه کم است ولی از بهترین برنج‌های باکیفیت ایران محسوب می‌شود. از صیفی‌جات هم می‌توان به تولید انبوه پیاز، گوجه فرنگی، بادمجان، سیر، کدو، فلفل و خیار اشاره کرد. اهالی این روستا بیشتر به کشاورزی، دامداری و باغبانی مشغول هستند و زنان این روستا به جوراب بافی، کیسه‌بافی، جاجیم‌بافی، فرش‌بافی، کت‌بافی، جلیقه‌بافی و بافت‌های دیگر، خیاطی و درست کردن لبنیات از جمله کره، ماست، دوغ، پنیر، شیره‌ها، مرباها، رب‌ها و ترشیجات مشغولند. با توجه به ظرفیت‌هایی که این روستای هدف گردشگری در حوزه‌های مختلف و مولفه‌های تعیین شده داشته، توانست شرایط قرارگیری در شبکه جهانی روستاهای مورد تایید سازمان جهانی گردشگری را دریافت کند که اهالی برندق از ثمرات این اقدام مهم برخوردار خواهند شد.

روستای برندق در شبکه جهانی روستا‌های مورد تایید سازمان جهانی گردشگری را دریافت کرد

روستای هدف گردشگری برندق واقع در بخش خورشرستم شهرستان خلخال استان اردبیل شرایط احراز برای قرارگیری در شبکه جهانی روستاهای مورد تایید سازمان جهانی گردشگری را دریافت کرد که این اقدام حامل پیام مهمی برای توسعه و رونق روستای برندق است. قابلیت‌ها و ظرفیت‌های این روستا و دارا بودن مولفه‌های لازم برای قرارگیری آن در ردیف بهترین روستاهای گردشگری جهان، سبب شد تا بتواند شرایط قرارگیری در لیست روستاهای مورد تایید سازمان جهانی گردشگری را کسب کند.

انتهای خبر/ ج

اشتراک‌گذاری

  • روستایی زیبا با هدف گردشگری در منطقه خلخال

برچسب‌ها

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
یازده به‌اضافه پنج