سلام خلخال

پایگاه خبری تحلیلی

سلام خلخال

یک‌شنبه 18 شهریور 1403
  • گروه: اجتماعی
  • کد خبر: 59
  • بازدید: 118
  • 1403/03/10 - 13:12:54

نگینی پنهان در جنوب استان؛

خلخال مقصد اصلی گردشگران در تمام فصل‌ها است

شهرستان خلخال در جنوب استان اردبیل و با فاصله‌ای 110 کیلومتری از مرکز استان، زیبایی های وصف ناپذیری در چهار فصل کشور را به خود اختصاص داده است.

خلخال مقصد اصلی گردشگران در تمام فصل‌ها است

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «سلام خلخال»، به نقل از فارس شهرستان خلخال در ۱۱۰ کیلومتری جنوب اردبیل و هم مرز با استان‌های گیلان، زنجان و آذربایجان شرقی در جوار شهرستان، کوثر، میانه، رضوانشهر، تالش و ماسوله با مناظر چشم‌نواز طبیعت، کوهستان وجنگل چهار فصل زیبایی طبیعت استان اردبیل است.

این روزها گردشگران از هر سمت و سو که به شهرستان خلخال وارد می‌شوند، چهار فصل طبیعت را مشاهده می‌کنند؛ از جاده زیبای خلخال به اسالم که سمت خلخال روانه می‌شوی، از دامنه‌های پُر گل ییلاقات تا درختان شکوفه زده آلوچه، دشت‌های وسیع متش تا ییلاق چهارسو و لرزه و دره‌های زیبایی کرمان در جاده خلخال به اسالم می‌توان زیبایی‌های خلقت را دید.

دریک جا با گرمی هوا در کنار آب و هوای خزری، گل و شکوفه جان گرفته و در جایی مثل گردنه الماس و جاده پر پیچ و خم اسالم، هنوز زیبایی چشم‌نواز برف زمستان نوید از نقطه وصل زمستان به بهار می‌دهد.

اگر به خلخال شهر چهار فصل طبیعت می‌گویند، به خاطر وجود آب و هوای سالم این شهرستان در جوار قله‌های زیبای آق داغ، عجم و پلنگا در مناطق مختلف شهرستان خلخال است؛ در یک نقطه مثل روستای برندق که میانگین دمای آن با سردترین نقطه خلخال یعنی مجره و میانرودان بیش از ۱۲ درجه تفاوت دارد و این تفاوت باعث متفاوت شدن چهره طبیعت شده است.

این روزها مناطق گردشگری خلخال از جمله، تفرجگاه ازناو، اندبیل، الماس خلخال، امامزاده عبدالله کلور، میزبان مهمانان از مناطق مختلف کشور است؛ هر چند آب هوای امسال بارانی و گاه آفتابی و نیمه ابری است.

قلل زیبای عجم، آق‌داغ و پلنگا در جوار سبلان زیبا خاستگاه حضور طبیعت‌گردان در ایام نوروز، از شهرهای مختلف کشور است.

مسیر طبیعت‌گردی جنگل‌های اندبیل تا منطقه نهربند وناو و آبشارهای مسیر جاده ناو، قلعه خشتی گیلوان، گورستانی تاریخی شمس آباد، خانه‌های باستانی هفت خانه، جاده‌های جنگلی ماسال و گیلوان و ماجولان، آبگرم معدنی تیل و باغات زیبای شاهرود و رودخانه خروشان قزل‌اوزن و مه دل‌انگیز خزری درجاده خلخال به اسالم از دیگر جاذبه‌های گردشگری خلخال است.

در روستاهای خورش رستم جنوبی در جوار سد نساز و روستاهای برندق و نمهیل، شکوفه‌ها گل کرده و بهار طبیعت موجب حضور گردشگران در مناطق روستایی و دو برابر شدن جمعیت روستاها شده است.

در روستاهای شاهرود نیز که رسم است، مردم این مناطق در ایام نوروز در هر جای ایران باشند، باید عید نوروز را در کنار خانواده خود سپری کنند.

سوغات خلخال برگرفته از آب و هوای کوهستانی و طبیعت آن است که لبنیات ارگانیک، گردوی ناب شاهرود، جاجیم و گلیم کزج و نمهیل و عسل دامنه‌های آق داغ و عجم بخش مهمی از آن را تشکیل می‌دهد.

در دامنه عجم خلخال طبیعت روستای کلستان علیا و سفلی، رودخانه زیبای چلنبر، ارتفاعات روستای مورستان و دربند عجم و طبیعت قشلاقی منطقه کلیه سویی لنبر که متصل به ارتفاعات خزری است این روزها خاصه از تمام مناطق کشور میزبان گردشگران است.

چشمه آب کلیه لنبر نیز به لحاظ خواص معدنی برای دفع سنگ کلیه این روزها مسافران را به سمت خود سوق داده است؛ در روستای پرجمعیت لرد که بزرگترین روستای استان اردبیل است نیز آبشار سبیه‌خوانی و منطقه تالشه دره که متصل به نواحی ییلاقی تالش است، گردشگران زیادی را به سوی خود جلب کرده است.

جاده خلخال به پونل نیز یکی از زیباترین جاذبه‌های شهرستان خلخال در همسایگی شهرستان رضوانشهر استان گیلان است و این جاده با طبیعت سحرانگیز خود گردشگران را جذب می‌کند.

در روستاهای منتهی به شهرستان تالش در انتهای بخش شاهرود، روستای تاریخی ماجولان که متصل به شهرستان ماسوله است نیز مهمان زیادی را از مناطق کشور در خود جای داده است؛ زیباترین جاده جنگلی ایران که طبیعت چهار فصل را ایران را دارد میزبان آفرودسواران و تورهای گردشگری است.

طبیعت روستای خوجین خلخال نیز با چشم‌های جنگلی همچون منطقه گردشگری فینارود که محل ماهیگیری و مشرف به جنگل است، این روزها طبیعت‌دوستان نوروزی را به خود جلب کرده است.

روستای ماجولان با فاصله ۲۰ دقیقه از شهر تاریخی ماسوله در روبروی ارتفاعات زیبای پلنگا و در کنار باغ شهر گردوی استان اردبیل، شهر کلور میزبان مهمانان در حوزه مذهبی و گردشگری است.

منطقه گردشگری امامزاد عبدالله کلور نیز با همجواری درکنار رودخانه شاهرود، این روزها طبیعتی بی نظیر و وصف ناپذیر دارد؛ این امامزاده از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است که علاقه‌مندان به ائمه اطهار دور محوطه این امامزاده علاوه بر مراسمات مذهبی لحظاتی را نیز در کنار رودخانه خروشان شاهرود چایی به استراحت می‌پردازند.

در بخش شاهرود خلخال آبگرم تیل یکی از زیباترین دست ساخت‌های تاریخی بشر در کنار جاده ملی خلخال کلور درام قرار داد که از مناطق طارم و زنجان بیشترین مسافران وگردشگران برای استفاده از این آبگرم طبیعی حضور می‌یابند.

برای دیدن تمام زیبایی خلخال که خارج از عهده توصیف در این گزارش است باید از مرکز کشور (تهران) ۵۰۰ کیلومتر، از شهرستان رشت ۱۵۰ کیلومتر، از شهر اردبیل ۱۱۰ کیلومتر، از شهر تبریز ۳۱۰ کیلومتر را تا خلخال طی کرد تا این زیبایی‌ها را خود لمس و حس کرد.

یکی از جاذبه‌های ملی خلخال در حوزه گردشگری جاده زیبای خلخال به اسالم است که طبیعت رویایی، خانه‌های بومی و ییلاقی روستائیان در این مسیر و دشت‌های وسیع موجب حضور خیلی از مسافران از این جاده است و ۵۰ درصد گردشگران خلخال از این جاده وارد شهرستان خلخال و استان اردبیل می‌شوند.

 در سفر از جاده خلخال به اسالم این جاده به لحاظ ارتفاع زیاد از سطح دریا و نزدیکی به دریای خزر، نزدیکی به جنگل، نزدیکی به دشت‌های پرگل و وسیع علاقه‌مندان را ساعت‌ها در این جاده متوقف می‌سازد هر چند زمستان این جاده سرد و خشن است ولی بهاری زیبا و وصف ناپذیر دارد.

انتهای خبر/ج

اشتراک‌گذاری

  • خلخال مقصد اصلی گردشگران در تمام فصل‌ها است

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
سی منهای نه