سلام خلخال

پایگاه خبری تحلیلی

سلام خلخال

سه‌شنبه 1 آبان 1403
  • گروه: اجتماعی
  • کد خبر: 509
  • بازدید: 339
  • 1403/07/30 - 07:00:00

رئیس دانشکده علوم پزشکی خلخال:

پوکی استخوان بیماری خاموش است

پوکی استخوان بیماری خاموش است

رئیس دانشکده علوم پزشکی خلخال گفت: این بیماری به‌عنوان یک بیماری خاموش در بسیاری از موارد تا زمان بروز شکستگی قابل‌شناسایی نیست.

دکتر عمران خسروی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «سلام خلخال»، به مناسبت روز جهانی و هفته پوکی‌استخوان گفت: پویش همگانی و روز جهانی پوکی‌استخوان هر ساله ۲۸ مهر تا 4 آبان و امسال با شعار " هر قدم یک گام برای استخوان های قوی تر" در کلیه دانشگاه‌های علوم پزشکی، اجرا می‌شود.

وی عنوان کرد: این بیماری می‌تواند با تخریب بافت استخوان، کاهش تراکم توده استخوانی و ازدست‌رفتن کیفیت ریزساختار استخوان، به ازدست‌رفتن توان استخوان و افزایش خاصیت شکنندگی آن منجر شود.

رئیس دانشکده علوم پزشکی خلخال ادامه داد: این بیماری به‌عنوان یک بیماری خاموش در بسیاری از موارد تا زمان بروز شکستگی قابل‌شناسایی نبوده و در بسیاری از موارد، اولین تشخیص، هم‌زمان با اولین شکستگی و حتی مدت‌ها پس از آن اتفاق می‌افتد.

وی بیان خاطرنشان کرد: شیوع پوکی‌استخوان در کشورهای مختلف متفاوت است و این مسئله به عوامل متعددی نظیر تأثیر عوامل ژنتیکی، عدم فعالیت فیزیکی، تغذیه نامناسب و دریافت ناکافی کلسیم و ویتامین D، مصرف دخانیات و شرایط محیطی متنوع مرتبط است.

دکتر خسروی با بیان این که در جمعیت بالای ۵۰ سال، یک نفر از هر سه زن و یک نفر از هر ۵ مرد، شکستگی استئوپروتیک را در طول عمر خود تجربه خواهند کرد، اظهار داشت: ارتقای سطح آگاهی و نگرش و عملکرد افراد جامعه در خصوص این بیماری، عوامل مؤثر بر آن و راه‌های پیشگیری و تشخیص زودهنگام و درمان و مدیریت بیماری می‌تواند مدیریت پوکی‌استخوان و عوارض آن در جامعه را بهبود بخشد.

رئیس دانشکده علوم پزشکی خلخال افزود: پویش همگانی امسال نیز باهدف ارتقای سطح سواد عمومی در خصوص بیماری پوکی‌استخوان و عوامل خطر آن، به‌ویژه آموزش زنان بالاتر از ۵۰ سال به‌منظور ترغیب برای مراجعه جهت تشخیص به‌موقع و شروع به هنگام درمان پس از تشخیص قطعی و همچنین ارتقای آگاهی عموم مردم در خصوص بیماری، عوامل خطر و مداخلات مؤثر پیشگیری و برنامه‌ریزی از تاریخ ۲۸ مهر الی ۵ آبان‌ماه اجرا می‌شود.

انتهای خبر/ج  

اشتراک‌گذاری

  • پوکی استخوان بیماری خاموش است

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
شانزده منهای یک