سلام خلخال

پایگاه خبری تحلیلی

سلام خلخال

سه‌شنبه 1 آبان 1403
  • گروه: اجتماعی
  • کد خبر: 506
  • بازدید: 310
  • 1403/07/30 - 06:00:12

رئیس دانشکده علوم پزشکی خلخال:

بیش از 40 درصد جمعیت خلخال چاق است

بیش از 40 درصد جمعیت خلخال چاق است

رئیس دانشکده علوم پزشکی خلخال گفت: اضافه وزن و چاقی در بزرگسالان بالای 18 سال 46درصد بوده و اضافه وزن و چاقی در سنین 5 تا 18 سال نیز نزدیک به 17 درصد است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «سلام خلخال»،  دکتر عمران خسروی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «سلام خلخال»، به اهمیت روز جهانی غذا اشاره کرد و گفت: روز جهانی غذا با شعار حق داشتن غذا، برای زندگی بهتر و آینده‌ای بهتر 16 اکتبر مصادف با 25 مهر است؛ بعد از هوا و آب، غذا سومین نیاز اساسی بشر برای حیات بوده که به همین جهت هر سال از طرف سازمان ملل روز جهانی غذا در دنیا گرامی داشته می‌شود.

وی ادامه داد: غذای کافی، به مفهوم تنوع تغذیه، مقرون‌به‌صرفه بودن آن، دسترسی و ایمنی غذایی است نظر به اینکه قوت غالب آحاد جامعه در کشور، نان بوده و گسترش برنامه نان کامل یکی از اولویت‌های اساسی وزارت بهداشت است.

رئیس دانشکده علوم پزشکی خلخال به اقدامات صورت‌گرفته جهت احیای سلامت غذایی در شهرستان خلخال پرداخت و گفت: ارائه خدمات تغذیه‌ای به جمعیت تحت پوشش طبق سند ملی تغذیه، ثابت نگهداشت میزان چاقی بر اساس اهداف WHO، کاهش شیوع سوءتغذیه پروتئین و انرژی در گروه‌های آسیب‌پذیر (کودکان زیر ۵ سال، نوجوانان و مادران باردار و بیماران)، کاهش شیوع کمبود ریزمغذی‌ها (ویتامین A، ویتامین D، روی، آهن)، پوشش حداقل 96 درصدی مصرف نمک یددار در خانوارهای تحت پوشش، افزایش پوشش مشاور تغذیه در جمعیت تحت پوشش و افزایش پوشش آموزش تغذیه‌ای جامعه از جمله اقدامات دانشکده علوم پزشکی خلخال است.

وی از چاقی نزدیک به 50 درصد افراد بالای 18 سال در خلخال اشاره کرد و گفت: اضافه وزن و چاقی در بزرگسالان بالای 18 سال 46درصد بوده و اضافه وزن و چاقی در سنین 5 تا 18 سال نیز نزدیک به 17 درصد است.

دکتر خسروی از کشف بیش از 5 تن مواد غذایی فاسد و غیر بهداشتی درسال گذشته در سطح شهرستان خلخال خبر داد و گفت: در طول سال 1402 به میزان 5 تن و 867 کیلو گرم و در شش ماهه اول سال 1403، 3 تن و 950 کیلوگرم مواد غذایی فاسد و غیر بهداشتی از سطح عرضه و توزیع مواد غذایی جمع‌آوری شده و متخلفان به مراجع قضایی معرفی شده اند.

وی همچنین از مهروموم بیش از 15 مورد مراکز و اماکن تهیه، توزیع و فروش مواد غذایی به دلیل تخلفات بهداشتی در طول سال گذشته تا به امروز خبرداد و افزود: عرضه مواد غذایی فاسد و ناسالم، عدم رعایت مقررات بهداشتی، عرضه مواد غذایی بدون مجوز وزارت بهداشت یا پروانه بهداشت کاذب،عدم توجه به تذکرات کارشناسان بهداشت محیط و غذا و دارو از جمله دلایل اصلی پملب این مراکز بوده است.

رئیس دانشکده علوم پزشکی خلخال در ادامه به مسئله مهم امنیت غذایی اشاره کرد و گفت: دسترسی فیزیکی و اقتصادی همه مردم در تمام زمان‌ها به غذای کافی، سالم و مغذی تعریف جهانی از امنیت غذایی است و غذای در دسترس، نیازهای رژیم تغذیه‌ای سازگار با ترجیحات آنان را برای یک زندگی فعال و سالم فراهم می‌سازد.

دکتر خسروی خاطرنشان کرد: برای رسیدن به امنیت غذایی مهم‌ترین موضوع اصلاح الگوی مصرف است که آن هم باید فرهنگ‌سازی شود حجم زیاد ضایعات کشاورزی و مواد غذایی، اتلاف زیاد منابع آبی از موضوعات نگران‌کننده در این مورد است؛ ازاین‌رو برخورداری از یک الگوی سالم غذایی در خانواده می‌تواند در ارتقا و بهبود امنیت غذایی کمکی شایسته نماید.

وی خطاب به مردم خلخال افزود: توصیه به مردم شریف خلخال در این روز توجه بیشتر به مصرف غذاهای سالم (کاهش مصرف نمک، شکر، روغن)، استفاده از فرهنگ غذایی سنتی و بومی منطقه و کاهش دورریز مواد غذایی در خانه، خانواده و محله خود است.

انتهای خبر/ ج

اشتراک‌گذاری

  • بیش از 40 درصد جمعیت خلخال چاق است

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
سی منهای هفت