سلام خلخال

پایگاه خبری تحلیلی

سلام خلخال

سه‌شنبه 1 آبان 1403
  • گروه: اجتماعی
  • کد خبر: 504
  • بازدید: 327
  • 1403/07/29 - 10:34:55

بخشدار خورش‌رستم:

جشنواره انار نمهیل ثبت ملی خواهد شد

جشنواره انار نمهیل ثبت ملی خواهد شد

بخشدار خورش رستم گفت: جشنواره انار نمهیل و مراسمات آئینی سفید آب در بقعه متبرکه سید احمد معراجی ثبت ملی می‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «سلام خلخال»، به نقل از هشجین نیوز بخشدار خورش رستم در دیدار با مدیر کل میراث فرهنگی استان اردبیل گفت: تقویت ظرفیت های گردشگری بخش خورش رستم و هشجین و هم چنین برگزاری نخستین جشنواره انار از جمله اقدامات مهم در راستای توسعه گردشگری شهرستان خلخال است.

وی به اهمیت آثار باستانی و به استفاده از ظرفیت ویژه گردشگری در این حوزه تاکید کرد و گفت: تپه که به هزاره اول دوره ساسانیان و تاریخی پس از اسلام محسوب م‌شود که با قرارگیری در جنوب شهر هشجین یکی از مهمترین ظرفیت های گردشگری بوده که  این اثر در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۸۸۸۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است‌.

بخشدار خورش‌رستم با انتقاد به کندی روند مرمت و بازسازی تپه باستانی دیزلین هشجین، گفت: مرمت و بازسازی تپه تاریخی دیزلین متوقف شده و از انتقاد شدید افکار عمومی برخودار است که بایستی پیمانکار جدید برای انجام این کار معرفی گردد.

وی با انتقاد به از بین رفتن تاریخ منطقه و بی توجی مسئولان به میراث گرانبهای فرهنگی منطقه ، گفت: آرامستان های روستای شمس آباد و دایو کندی بیش از ۱۳۰۰ سال قدمت دارند و در باب نگهداری و صیانت و ثبت ملی این آثار هشجین کوتاهی های بسیاری انجام شده است.

 ارجمند اظهار کرد: با توجه به موقعیت خاص منطقه و جاذبه های طبیعی و خدادادی بسیار، ۸۰ درصد از جنگل‌های کل استان اردبیل در بخش خورش رستم خلخال و جنگل های روستاهای نوده، آق سو و چنارلیق و برخی در دیگر روستاهای وسعت پیدا کرده  که درختان اُرس"آردوج" از گونه های نادر این پوشش گیاهی هستند.

بخشدار خورش رستم با اشاره به برگزاری مراسمات مذهبی در جوار آرامگاه سید احمد معراجی در روستای سفید آب، گفت: روستای سفید آب دارای ظرفیت بالا گردشگری مذهبی بوده که در تلاش هستیم این آیین سنتی عزاداری روز تاسوعا در این روستا که از سراسر ایران زائرین به این منطقه سفر می کنند در فهرست ملی میراث ناملموس ثبت شود.

وی در پایان افزود: برنامه های بسیار خوبی در سطح ملّی برای برگزاری جشنواره انار نمهیل پیش بینی شده است و امیدواریم به زودی این جشنواره ثبت ملی شود.

انتهای خبر/ ج

اشتراک‌گذاری

  • جشنواره انار نمهیل ثبت ملی خواهد شد

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
دوازده منهای هفت