سلام خلخال

پایگاه خبری تحلیلی

سلام خلخال

پنج‌شنبه 29 شهریور 1403
  • گروه: اجتماعی
  • کد خبر: 50
  • بازدید: 72
  • 1403/03/08 - 16:11:58

دندانپرشک خلخالی:

مواد غذایی ناسالم و حاوی مواد اسیدی، مهمترین عامل خرابی دندان ها

مواد غذایی ناسالم و حاوی مواد اسیدی، مهمترین عامل خرابی دندان ها

دندانپرشک خلخالی گفت:متاسفانه بر اثر تولید مواد غذایی ناسالم که حاوی مواد اسیدی و همچنین گرایش کودکان و خردسالان به میان وعده های ناسالم از قبیل: کیک، شیرینی‌جات، لواشک ها و... از مهمترین دلایل افزایش خرابی دندان است.

فائزه روشنی جراح و دندانپزشک خلخالی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی«سلام خلخال»، به اهمیت بهداشت دهان و دندان و نقش مهمی که این عضو ارزشمند بر سلامت و تندرستی بدن ما دارد اشاره کرد و گفت: عدم به کارگیری راه‌کارهای اصولی حفظ بهداشت دهان و دندان نه تنها به حفظ سلامت دندان و لثه آسیب وارد می‌کند، بلکه می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی، سرطان و دیابت نیز تا حد زیادی افزایش دهد. 

 وی به برهم خوردن رنج سنی خرابی و پوسیدگی دندان بر اثر استفاده موادغذایی ناسالم اشاره کرد و گفت: رنج خرابی دندان از سن ۶ تا ۲۵ سالگی بوده و این رنج سنی جز حساس ترین رده های سنی بوده که افراد باید نهایت تلاش برای حفظ و نگه‌داری از دندان‌ها را به کار بگیرند؛ که متاسفانه رنج سنی ۶ تا ۱۱ سال جز آسیب پذیرترین افراد در این موارد هستند. 

 داندانپزشک خلخالی تولید مواد غذایی ناسالم و حاوی مواد اسیدی را مهمترین عامل خرابی دندان ها در سنین کودکی و نوجوانی نام برد وافزود: متاسفانه بر اثر تولید مواد غذایی ناسالم که حاوی مواد اسیدی و همچنین گرایش کودکان و خردسالان به میان وعده های ناسالم از قبیل: کیک، شیرینی‌جات، لواشک ها و... از مهمترین دلایل افزایش خرابی دندان است.

 دکتر روشنی آگاهی و توجه به اصول نگه‌داری و حفظ بهداشت دهان دندان را جز اموری برای ایجاد فرهنگ در سطح جامعه تلقی کرد و افزود: عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، عدم مسواک زدن، عدم استفاده از محلول‌های دهان شوی و بی تفاوتی به کشیدن نخ دندان و دیگر نکات در حفظ و نگه داری دندان‌ها، کودکان و خردسالان را درگیر آسیب‌های دندانی می‌کند. 

 وی به رواج یافتن زیبایی دهان و دندان بالاخص لمینت و دیگر زیبایی هایی که در شهرستان خلخال در حال انجام است اشاره کرد و افزود: میزان مراجعات مردمی در خصوص این زیبایی ها نسبت به چندین سال گذشته رشد صعودی داشته که این نوع زیبایی نیز دارای معایبی از قبیل: کنده شدن مواد زیبایی، پوسیدگی پنهانی در دندان‌ها، تغییر رنگ به مرور، نیاز به تعویض و پرداخت هزینه‌های گزاف‌ ونیاز به نگه‌داری مداوم از جمله معایب زیبایی های دندان است؛ همچنین باید تمام افراد این مسئله را بدانند که زیبایی دندان خود یک روش درمان برای دندان‌هایی با ظاهر نامناسب بوده و این روش مختص زیبایی برای تمام افراد نیست. 

 فائزه روشنی به بالا بودن هزینه‌های درمان دندان و قرارنگرفتن برخی از این هزینه ها در پوشش خدمات درمانی و بیمه را جز مشکلات این حرفه پزشکی اشاره کرد و افزود: گران بودن مواد دندانپزشکی و هزینه‌های بسیار زیاد آن و همچنین گره خوردن ورود مواد اولیه بر اساس ارز جهانی یعنی دلار از مهمترین دلایل افزایش قیمت‌ها و قرارگرقتن در لیست زیبایی بوده و نبود نظارت کافی و پایین بودن تعرفه‌های دستمزد مشکلاتی بزرگی را هم برای دندانپزشکان و هم مردم به وجود آورده است.

 وی به وضعیت نامناسب بهداشت دهان و دندان در سطح شهرستان خلخال اشاره کرد و گفت: عدم توجه و به اصلاح تنبلی در نگه‌داری از این نعمت الهی جز مهمترین دلایل خرابی دندان در این منطقه و همچنین نبود بسترهایی برای آموزش و ارائه راهکارهای پیشگیری، خطر جدی برای تمام سنین را به دنبال داشته است. 

دکتر روشنی نقش پیشگیری برای جلوگیری از درمان دندان و همچنین تهیه موادی دارویی برای حفظ و جلوگیری از پوسیدگی دندان ها را از توصیه‌های مهم در این حوزه اشاره کرد و افزود: متاسفانه سهل‌انگاری و عدم رسیدگی افراد بالاخص پدران و مادران در تهیه مواد نگه‌دارنده دندان برای کودکان همچون: نخ دندان، مواد شوینده دندان، خمیر دندان و مسواک و ... جهش و شتاب زیادی به خرابی دندان ها در سطح شهر داده است و افراد به این قضیه باید توجه کافی داشته باشند که پیشگیری بسیار مهمتر از درمان دندان‌ها است. 

 دندانپزشک خلخالی در پایان صحبت های خود نقش حمایتی وزارت بهداشت و مسئولین در احیا و نهادینه کردن فرهنگ نگه‌داری از دندان‌ها را بسیار حیاتی تلقی کرد و تصریح کرد: نقش مسئولین و نهادهای بهداشتی در ایجاد بسترهای آموزشی و ترویج این فرهنگ در تمامی عرصه ها خصوصا در رسانه،گردهمایی های مردمی و مراسمات مهم و ویژه در سطح شهر را جز کلیدی‌ترین موارد در بالا بردن سطح آگاهی مردم در این حوزه نام برد.


انتهای خبر/ ج

اشتراک‌گذاری

  • مواد غذایی ناسالم و حاوی مواد اسیدی، مهمترین عامل خرابی دندان ها

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
دو منهای ده