سلام خلخال

پایگاه خبری تحلیلی

سلام خلخال

جمعه 27 مهر 1403
  • گروه: اجتماعی
  • کد خبر: 479
  • بازدید: 24
  • 1403/07/19 - 09:14:04

مسئولان شهرستان خلخال از راهکارها برای رشد گردشگری خلخال می‌گویند؛

احیای بوم‌گردی قدمی مهم برای خروج خلخال ازبن‌بست

احیای بوم‌گردی قدمی مهم برای خروج خلخال ازبن‌بست

خلخال جزو گردشگرپذیرترین شهرستان‌های کشور بوده و همچون نگینی کشف نشده در جنوب استان و به دلیل نبود راه‌های مواصلاتی و عدم ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی کماکان در وضعیتی بن‌بست قرار دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «سلام خلخال»، شهرستان خلخال در فاصله ۱۱۰ کیلومتری از مرکز استان، جزو یکی از بزرگ‌ترین شهرستان‌های استان اردبیل بوده، قرارگیری این شهرستان در جنوبی‌ترین نقطه استان و هم‌جوار بودنش با استان گیلان، ظرفیت‌های بالقوه فراوانی را در خود گنجانده است.

 شهرستان خلخال باتوجه‌به داشتن آب‌وهوای معتدل در ۶ ماه اول سال جزو گردشگرپذیرترین شهرستان‌های کشور بوده و همچون نگینی کشف نشده در جنوب استان و به دلیل نبود راه‌های مواصلاتی و عدم ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی کماکان در وضعیتی بن‌بست هست.


احیای مراکز بوم‌گردی اولین قدم برای خروج خلخال از بن‌بست

 سید جواد یحیی‌زاده در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «سلام خلخال»، و در پاسخ به یکی از راهکارهای خروج این شهرستان از بن‌بست گفت: افتتاح پروژه‌های بوم‌گردی باهدف احیای گردشگری منطقه خلخال و نوآوری‌های صورت‌گرفته برای جذب گردشگر در دولت سیزدهم یکی از مهم‌ترین اقدامات صورت‌گرفته دراین‌خصوص بوده است.

 وی تشریح کرد: احداث مراکز بوم‌گردی در جنوبی‌ترین نقطه شهرستان خلخال و در بخش شاهرود در طول دولت سیزدهم؛ همچنین توجه عمیق به احداث این مراکز بوم‌گردی در مناطق بکر این شهر نتیجه مثبتی در افزایش شاخص گردشگرپذیری منطقه داشته است.

فرماندار خلخال در ادامه احیای پروژه پل معلق و منطقه گردشگری ازناو را یکی از مهم‌ترین مطالبات مردمی در چندین سال گذشته نام برد و افزود: منطقه گردشگری ازناو به‌عنوان قلب تپنده گردشگری خلخال باید بیشتر از گذشته موردتوجه قرار گیرد و پروژه پل معلق این منطقه گردشگری باگذشت ۵ سال از آغاز کلنگ‌زنی با مشکلات تأمین بودجه همراه بوده که احیای آن می‌تواند قدمی بزرگ در گردشگرپذیری منطقه خلخال داشت باشد.

وی به تلاش‌های صورت‌گرفته و راهکارهای ارائه شده برای بهبود وضعیت راه‌های مواصلاتی شهرستان خلخال اشاره کرد و گفت: نزدیک بودن شهرستان خلخال از دو جهت به استان گیلان و زنجان ظرفیتی بسیار بالا برای حضور گردشگران در این منطقه بوده، به‌طوری‌که جاده ماسال به خلخال باتوجه‌به داشتن مناطق ییلاقی و همچنین به دلیل نزدیک بودن این شهرستان به یکی از قطب‌های گردشگری استان گیلان یعنی شهر ماسوله می‌تواند فرصتی استثنایی برای شهرستان خلخال باشد.

 رئیس شورای اداری خلخال به تلاش‌های صورت‌گرفته شده در طول سال گذشته جهت احیای این دوراه مواصلاتی پرداخت و گفت: باتوجه‌به جلسات پی‌درپی صورت‌گرفته با فرمانداران، مسئولان استان گیلان و همچنین در آخرین سفر استاندار اردبیل ۱۲ کیلومتر از جاده خلخال به ماسوله در دو بخش ۷ کیلومتر و ۵ کیلومتر در دست اقدام است.

 یحیی‌زاده در ادامه به اقدامات صورت‌گرفته در جهت حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی اشاره کرد و افزود: در طول سالیان گذشته اقدام برای حضور سرمایه‌گذاران در منطقه خلخال با ارائه اماکن و معرفی ظرفیت‌های گردشگری و همچنین همراهی سرمایه‌گذاران برای عبور از مسیر قانونی اخذ مجوزها همواره در دستور کار دولت بوده و آغوش باز دولت برای حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی همیشه باز بوده است که در چندین سال گذشته پروژه پارک جنگلی شهر خلخال یکی از این نمونه پروژه‌ها بوده است.

وی تعریض راه‌های مواصلاتی اسالم و پونل به خلخال را از دیگر اقدامات و راهکارهای صورت‌گرفته برای کاهش خطرات و تصادفات جاده باتوجه‌به کوهستانی بودن این منطقه دانست و افزود: احداث تونل گردنه الماس برای عبور مسافران و تردد وسایل نقلیه در فصول سرد سال و همچنین تعریض و آسفالت جاده خلخال به اسالم از عرض شش متر به ۱۱ متر از دیگر اقدامات صورت‌گرفته دراین‌خصوص است.


گردشگری روستا محور، ظرفیتی بزرگ برای منطقه خلخال

 سید حمدالله نقیب در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «سلام خلخال»، گفت: شهرستان خلخال با داشتن قدمتی ۱۲ هزار‌ساله و تنوع فرهنگی و زیست‌بومی مردم ساکن آن، می‌تواند محلی برای معرفی فرهنگ این منطقه بود و احداث مراکز گردشگری و مستقر کردن تورهای گردشگری جهت معرفی ظرفیت‌های زیبای این مناطق می‌تواند از جمله راهکارهای مثبت در این منطقه باشد.

 وی ثبت جهانی دو روستای کزج و برندق شهرستان خلخال را از بالابودن ظرفیت گردشگری شهرستان خلخال تلقی کرد و گفت: بهره‌برداری درست از محصولات کشاورزی و باغی و همچنین داشتن چشم‌انداز طبیعت بکر این منطقه می‌تواند مقصد گردشگران زیادی از اقصی‌نقاط ایران باشد.

 بخشدار بخش مرکزی خلخال حضور بخش خصوصی و همچنین مردم این منطقه در ایجاد بازارچه‌ها و مراکز فروش صنایع‌دستی را از دیگر راهکارها برای معرفی فرهنگ بومی منطقه و ایجاد مشاغل مردم‌محور دانست و افزود: صنایع‌دستی منطقه خلخال بالاخص جاجیم‌بافی که جز یکی از داشته‌های اصیل مردم خلخال بوده و ریشه عمیقی در فرهنگ مردم این منطقه داشته می‌تواند با احداث مراکز فروش صنایع‌دستی قدمی شایان در احیای اشتغال مردم روستاها داشته باشد.

 وی احیای مشاغل مردم محور در روستاهای بخش مرکزی را امری بسیار مهم در توسعه اشتغال زایی و رونق اقتصادی دانست و گفت: امروزه توسعه کسب و کارهای خُرد و کوچک روستایی مهمترین راهکار توسعه اقتصادی روستایی در کشورها به شمار می‌رود.

 نقیب افزود: از ملزومات اساسی برای ایجاد هر کسب‌وکار به‌ویژه کسب‌وکارهای کوچک در مناطق روستایی نقدینگی، تأمین مالی، حمایت از تولیدات روستایی و احیای بازار فروش محصولات روستایی بوده که براین‌اساس اعطا وام و تسهیلات خرد و کم‌بهره نقش مؤثری در توسعه اشتغال و کارآفرینی در مناطق محروم و کم‌برخوردار و نواحی روستایی است.

 عدم خام‌فروشی و حمایت از صنایع تبدیلی

 رضا دلگشا در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی«سلام خلخال»، ظرفیت بالای هر سه بخش شهرستان خلخال در تولید مواد خام غذایی را از دیگر ویژگی های منحصر به فرد منطقه دانست و افزود: حمایت از صنایع تبدیلی و اهدای تسهیلات کم سود به مردم شهرستان خلخال چه در بخش شهری و چه روستایی میتواند کمکی شایان به احیای اشتغال مردم محور باشد.

 وی ظرفیت بالای تولید محصولات لبنیاتی در منطقه خلخال را از جمله این ویژگی ها معرفی کرد و گفت: احداث کارگاه و کارخانه های صنایع تبدیلی محصولات لبنیایی و مشتقات آن از جمله این طرح ها است.

 معاونت عمران و فعال فرهنگی شهرستان خلخال در ادامه به بخش خورش‌رستم و داشتن ظرفیت بالای ویژه این منطقه از نظر کشاورزی و داشتن خاکی مرغوب جهت کشت محصولات کشاورزی اشاره کرد و افزود: منطقه خورش‌رستم با داشتن خاکی غنی، میتواند ظرفیتی بالا برای کشت محصولات کم آب در این منطقه باشد؛ به طوری که در سالیان گذشته کاشت درخت بادام و صادرات آن به کشورهای دیگر نشان از ظرفیت بالای این منطقه بوده و هست.


 توسعه صنعت بسته‌بندی و تبدیلی در منطقه شاهرود

 مسیب پارساپور در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «سلام خلخال»، به تشریح این منطقه و بهره‌برداری صحیح از ظرفیت تولیدات محصولات کشاورزی بالاخص محصول گردو پرداخت و گفت: منطقه شاهرود خلخال باتوجه‌به داشتن آب‌وهوای معتدل کوهستانی و همچنین کاشت درخت گردو و بهره‌برداری از آن، می‌تواند به یکی از مهم‌ترین صنایع تبدیلی در این منطقه باشد.

 وی حمایت از صنایع تبدیلی و ورود صنعت بسته‌بندی محصولات این منطقه را یکی از دیگر از راهکارهای مهم جهت ایجاد اشتغال نام برد و گفت: بسیاری محصولات باغی این منطقه بالاخص محصول گردو به‌صورت خام از اقصی‌نقاط کشور تهیه شده و توجهی به بهره‌برداری صنایع تبدیلی در این حوزه نشده است.

 وی افزود: بهره‌گیری از صنعت بسته‌بندی و حضور فعالان رسانه‌ای و فروش جهت معرفی این محصولات و بهره‌گیری از نیروی جوان جهت اشتغال در این منطقه می‌تواند راهکاری مهم در خروج از بن‌بست این منطقه باشد.

انتهای خبر/ ج

اشتراک‌گذاری

  • احیای بوم‌گردی قدمی مهم برای خروج خلخال ازبن‌بست

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
بیست‌وپنج منهای نه