سلام خلخال

پایگاه خبری تحلیلی

سلام خلخال

جمعه 27 مهر 1403
  • گروه: اجتماعی
  • کد خبر: 466
  • بازدید: 35
  • 1403/07/14 - 08:00:00

رئیس بهزیستی شهرستان خلخال:

۱۸۵ ناشنوا تحت پوشش بهزیستی خلخال است

۱۸۵ ناشنوا تحت پوشش بهزیستی خلخال است

رئیس بهزیستی شهرستان خلخال گفت: افراد معلوم ناشنوا تحت پوشش اداره بهزیستی در شهرستان خلخال 185نفر بوده که 100 نفر از انان مستمر بگیر و85نفر غیر مستمربگیر این اداره هستند.

رسول پوزن در گفتگو با  خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «سلام خلخال»، به اهمیت حفظ و احیای جایگاه ناشنوایان در جامعه اشاره کرد و گفت: کيفيت زندگي هر انساني تابع کيفيت رواني او؛ و کيفيت رواني تابع کيفيت روابط آنها است؛ برقراري ارتباط يک نياز بنيادين روان‌شناختی است که اگر اين نياز ارتباطي در انسان‌ها به‌درستی ارضا نشود گفته می‌شود که دچار سوءتغذیه رواني خواهند شد.

وی ادامه داد: بنابراین توجه به کودکان کم‌شنوا و ناشنوا و تشخیص زودهنگام این افراد نقش اساسی در کاهش درد روانی این کودکان شده و باعث رشد و پیشرفت ارتباطی و در نهایت کاهش هزینه تحمیل شده بر خانواده‌ها و جامعه خواهد شد؛ ازاین‌رو در جامعه کنونی باید همچون سایر موارد برای این افراد جایگاه تعیین شده و در دستگاه آموزشی، معماری شهری، به‌کارگیری نیروی انسانی و... این افراد موردتوجه قرار گیرد.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان خلخال از تحت پوشش 30 کودک و نوجوان توسط اداره بهزیستی در مرکز اختلالات شنوایی پژواک در شهرستان خلخال خبر داد و افزود: افراد معلوم ناشنوا تحت پوشش اداره بهزیستی در شهرستان خلخال 185نفر بوده که 100 نفر از انان مستمر بگیر و85نفر غیر مستمربگیر این اداره هستند. 

وی به اقدامات صورت‌گرفته شده جهت رفاه این عزیزان پرداخت و افزود: پرداخت مستمری ماهانه به ناشنوایان عزیز، شناسایی معلولین ناشنوا زیر 5 سال، معرفی افزاد به بیمارستان مرتبط جهت درمان،کاشت حلزون و عمل جراحی آنها بصورت اریگان انجام شده و همچنین پرداخت کمک هزینه کاشت حلزون طبق دستورالعمل،ارائه سمعک وباطری ، کمک هزینه تحصیلی ودانشجویی نیز از دیگر اقدامات صورت گرفته برای این افراد است.

پوزن از احداث مرکز اختلالات شنوایی شهرستان خلخال در سال 1395 و اقدامات مثبت آموزشی در حوزه تحصیلی این افراد در مرکز پژواک شهرستان خلخال اشاره کرد و افزود: اقداماتی از قبیل آموزش و آماده‌سازی کودکان کم‌شنوا جهت یادگیری بهتر و قبولی از سنجش و ادامه تحصیل در مدارس عادی که چندین کودک از زمان تشکیل مرکز موفق به قبولی در این مدارس شدند که در گذشته در مدارس استثنایی می‌خواندند.

وی به دیگر اقدامات مثبت انجام شده در این مرکز پرداخت و اضافه کرد: شناسایی کودکان کم‌شنوا و ناشنوا در مناطق محروم و ارائه خدماتی از قبیل کاشت حلزون، گفتاردرمانی، آموزش کودک و والدین بعد از مرحله کاشت حلزون، ارائه خدمات عمومی از قبیل: برگزاری انجام خدمات خیرخواهانه، انتقال این کودکان به مراکز تفریحی، حمایت‌های مالی از قبیل: پرداخت هزینه ایاب‌وذهاب برای حضور در جلسات آموزشی، برگزاری کلاس‌های منظم تربیت شنیداری واستعدادیابی این کودکان از اقدامات مثبت و شایان صورت گرفته برای این جامعه هدف است.

رئیس بهزیستی شهرستان خلخال به اهدای تسهیلات در طول سال گذشته و امسال به ناشنوایان شهرستان خلخال اشاره کرد و گفت: در طول سال‌های گذشته به معلولین ناشنوا تعداد 25 مورد وام خوداشتغالی معرفی شده و همچنین با پرداخت کمک‌هزینه بیمه به تعداد 4 نفر توسط کارفرمایی و خویش فرمایی اداره بهزیستی انجام شده است.

پوزن نبود زیرساخت و اشتغال این افراد در شهرستان خلخال را یکی از مهم‌ترین مطالبات این افراد نام برد و افزود: تعدادی از این افراد با داشتن اخذ مدرک دانشگاهی ویا مهارت جذب کار نشده‌اند و یا نبود شرکت ها و کارخانه دراین شهرستان باجذب‌ نشدن این عزیزان در شهر خلخال شده به طوری که باتوجه به مشکلات این عزیزان، امکان فعالیت دور از محل سکونت برای این افراد نیست. 

وی نبود آگاهی مردم روستاها و مناطق محروم این شهرستان از خدمات مرکز تخصصی از دیگر مشکلات این جامعه هدف نام برد و افزود: عدم حمایت مردمی و خیرخواهانه که میتواند در شکوفایی استعداد و توانایی این کودکان محروم کمک کند و همچنین اطلاع رسانی ضعیف در فضای مجازی و دیگر ادارات از موارد قابل طرح است.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان خلخال پیشنهاد کرد: در نظر گرفتن شرایط معماری مورد نیاز این افراد در سطح و معابر شهری و ادارات و سازمان ها و همچنین اتخاذ سیاست های حمایتی در جذب و شکوفایی این افراد و تامین هزینه های درمانی رایگان از قبیل هزینه کاشت حلزون در کودکان مناطق و روستاهای محروم، تامین هزینه سمک و باطی سمک و از جمله موارد پیشنهادی جهت اجرا برای این افزاد است.

انتهای خبر/ ج

اشتراک‌گذاری

  • ۱۸۵ ناشنوا تحت پوشش بهزیستی خلخال است

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
بیست‌وشش منهای چهار