سلام خلخال

پایگاه خبری تحلیلی

سلام خلخال

شنبه 31 شهریور 1403
  • گروه: اجتماعی
  • کد خبر: 42
  • بازدید: 59
  • 1403/03/05 - 10:42:55

رئیس دانشکده علوم پزشکی خلخال:

فشار خون بالا شایع ترین شکل بیماری قلبی عروقی است

فشار خون بالا شایع ترین شکل بیماری قلبی عروقی است

رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی خلخال گفت: بیماری پرفشاری خون قاتل خاموش نامیده می‌شود و لازم است که همه افراد جامعه این بیماری را جدی بگیرند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «سلام خلخال»،  به نقل از ایرنا دکتر عمران خسروی  همزمان با سالروز جهانی فشار خون در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت: بیماری فشار خون بالا بی‌سروصدا و بدون علامت شخص مبتلا را به مرگ و پایان زندگی نزدیک می‌کند و اگر پرفشاری خون در مراحل اولیه کنترل نشود، نه‌‌تنها فعالیت دستگاه قلب و عروق، بلکه سایراعضای بدن نیزدچار مشکل می‌شود. 

 وی اظهار داشت :فشار خون بالا شایع ترین شکل بیماری قلبی عروقی است که تقریبا از هر سه نفر یک فرد به آن مبتلا می شود.

 رئیس دانشکده علوم پزشکی خلخال اضافه کرد :فشار خون بالا تهدید جدی برای افراد مبتلا به این بیماری محسوب و باعث می شود که قلب شدید تر کار کند که نیازآن به اکسیژن را افزایش داده و در ایجاد آنژین دخالت دارد. 

 وی تاکید کرد :در صورتی که این مشکل فشار خون بالا تحت کنترل قرار نگیرد خطر حمله قلبی ، سکته مغزی و بیماری کلپیوی را افزایش می دهد.

 دکتر خسروی گفت :برخی افراد می توانند با شیوه زندگی سالم ، کاهش وزن اضافی ، ترک سیگار ، محدود کردن مصرف کافئین و الکل ، کاهش مصرف نمک و انجام روشهای تمدد اعصاب فشار خون بالا را کنترل کرده و آن را کاهش دهند

وی با اشاره به ۲۸ اردیبهشت ماه سالروز جهانی فشار خون اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۲ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال کشور به بیماری فشار خون بالا مبتلا شدند که ۶۱.۵ درصد از بیماری فشارخون بالای خود مطلع بودند.

خسروی اضافه کرد: از این تعداد ۵۲ درصد هم داروی مقابله با فشار خون بالا مصرف می‌کردند که ۴۲ درصد موفق به کنترل فشار خون بالای خود شدند.

 رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خلخال با بیان اینکه بیماری فشار خون بالا عامل ۵۰ درصد از مرگ و میر در افراد مبتلا به بیماری دیابت است، اظهار کرد: علاوه بر بیماران دیابتی، فشار خون بالا موجب بروز سکته‌های قلبی و مغزی می‌شود. 

وی با بیان اینکه شعار امسال سازمان جهانی بهداشت "فشار خون خود را اندازه بگیریم و با اندازه گیری دقیق فشار خون و کنترل آن عمر طولانی داشته باشیم" است، به مردم توصیه کرد با رژیم غذایی مناسب از جمله مصرف کم نمک، استفاده از سبزیجات و میوه، مصرف پایین روغن و به خصوص پرهیز از مصرف روغن جامد و اختصاص ۱۵۰ دقیقه از اوقات هفتگی خود به ورزش از ابتلا به بیماری فشار خون بالا جلوگیری کنند. 

دکتر خسروی اضافه کرد: نارسایی قلبی، سکته‌های قلبی و مغزی، سرگیجه، درد پشت گردن، تخریب شبیکه چشم، تنگی نفس، تپش قلب و خستگی زودرس از عوارض ابتلا به بیماری فشار خون بالا است. 

رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی خلخال یادآورشد: در سال ۲۰۱۹ میلادی یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر در جهان مبتلا به بیماری فشار خون بالا شناسایی شدند که از این تعداد ۴۶ درصد از بیماری خود مطلع نبودند و ۴۲ درصد نیز از این افراد شناسایی و درمان شدند. 

به گفته دکتر خسروی از این تعداد ۱۰۸ میلیون نفر نیز بر اثر ابتلا به فشار خون بالا در سطح جهان جان خود را از دست دادند.

انتهای خبر/ ج

اشتراک‌گذاری

  • فشار خون بالا شایع ترین شکل بیماری قلبی عروقی است

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
هفت منهای ده