سلام خلخال

پایگاه خبری تحلیلی

سلام خلخال

جمعه 30 شهریور 1403
  • گروه: اجتماعی
  • کد خبر: 405
  • بازدید: 7
  • 1403/06/30 - 06:00:10

علمای اهل‌سنت‌و‌شیعه خلخال در این باره می گویند؛

حفظ وحدت امّت‌اسلامی، راهبرد اقتدار امّت‌اسلامی

حفظ وحدت امّت‌اسلامی، راهبرد اقتدار امّت‌اسلامی

هفته وحدت را می‌توان هفته عزم و اراده راسخ و راستین در گام برداشتن به سوی بهترین‌های امّت مقتدر اسلام دانست.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «سلام خلخال»،  معمولاً در تاریخ اسلام همیشه علما و مجتهدین بیشترین اثرگذاری را در صحنه های اجتماعی به ویژه در مقوله مهمّ وحدت مسلمین ایفا کرده و باعث شده اند که قدرت اسلام در صحنه های ملّی و بین المللی بیش از پیش تبلور پیدا کند.

به اعتقاد اکثریت اهل سنت ۱۲ ربیع الاوّل و به نظر اکثریّت اهل شیعه ۱۷ ربیع الاوّل روز میلاد پیامبر اسلام (ص) است. این اختلاف سبب شد تا امام خمینی(ره) با نام گذاری این ایّام به نام هفته وحدت هم به نظر دو مذهب بزرگ اسلام احترام گذاشته و هم بر لزوم وحدت بیش از پیش جهان اسلام صحّه گذارد. این حرکت تاریخی در تارک دین مبین اسلام و به دست بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران چنان حرکتی سازنده را رقم زد که بر پیکره استکبار جهانی تیر تزلزل را با قدرت هر چه تمام فرود آورد تا جهان اسلام مقابل قدرتهای استکباری سرافراز و پیروز گردد.

حفظ وحدت امّت اسلامی، راهبرد مهم اقتدار امّت اسلامی

سید اسماعیل هاشمی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی«سلام خلخال»، به اهمیت هفته وحدت اشاره کرد وگفت: هفته وحدت را می‌توان هفته عزم و اراده راسخ و راستین در گام برداشتن به سوی بهترین‌های امّت مقتدر اسلام دانست. تعمّق و بررسی‌های متفاوتی در منابع اسلامی در طول سده‌ها و اعصار مختلف توسط محدّثین و رجال حدیثی فریقین در دسترس همگان قرار گرفته است و طبق آن، اتّحاد و وحدت مسلمانان در آن از جایگاه رفیع و با عظمتی برخوردار است؛ و رفتار و گفتار رسول اکرم (ص) و ائمّه معصومین (ع) نیز حجّت و گواه بر این ادّعاست.

وی ادامه داد: در حقیقت، وحدت امّت اسلامی از اصول و ارزش‌های مورد تأکید پیامبر خدا (ص) محسوب می‌شود و از دیدگاه آن حضرت (ص)، عزّت و اقتدار همه جانبه مسلمانان در پرتو وحدت و همبستگی در برابر دشمنان مشترک است.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان خلخال با اشاره به فرامین پیامبر اکرم(ص) مبنی بر حفظ وحدت امّت اسلامی گفت: حفظ وحدت امّت اسلامی از جمله راهبردهای اقتدار امّت اسلامی در همه دوران‌ها بوده و برای تحقّق آن تلاش فراوانی شده، به گونه‌ای که شکوه جامعه اسلامی در عصر رسول خدا (ص) بازخورد راهکارهای ارایه شده آن بزرگوار بوده است.

وی افزود: از نخستین اقدامات پیامبر اکرم (ص) پس از تشکیل حکومت اسلامی در مدینه به منظور تقویت بنیه آن، ایجاد روحیّه وحدت و یگانگی میان مسلمانان بود و پیامبر (ص) در این برهه از زمان با اجرای برنامه عقد اخوّت و برادری و مساوات میان مسلمانان برای تحقّق این مهمّ اقدام کردند و هر مسلمانی با مسلمان دیگر پیمان برادری بستند و بدین ترتیب، بنیان اتّحاد بین ایشان مستحکم گردید.

وحدت بین برادران شیعه و سنّی

حجت الاسلام قنبر دلاوری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی«سلام خلخال»، وحدت بین برادران شیعه و سنّی امری مهم در جهان اسلام دانست و گفت: اساس استواری و پایداری هر جمع و گروهی از سطح خانواده تا جامعه "وحدت و همدلی" بوده که در هر زمانی لازم و ضروری است، بر همین اساس اسلام سفارش و تاکید زیادی بر اتحاد و برداری تک تک افراد جامعه و کل امّت مسلمان دارد.

وی تاکید کرد: بنیاد و محور پایداری و دوام هر جامعه ای "وحدت" است و جامعه اسلامی هم از این امر مستثنی نیست. بر همین اساس، اسلام همه مؤمنین را برادران و دوستان هم می داند، چرا که وحدت و همدلی بین مسلمانان، موجب وحدت جامعه اسلامی می گردد. اسلام به اتّحاد بین مسلمین اهمیّت زیادی می دهد و از تفرقه و اختلاف بین آنها منع می کند.

امام جمعه موقت و مدرس حوزه علمیه شهر کلور خلخال خاطر نشان کرد: در سطح ارتباط تک تک مسلمانان با همدیگر می توان به این حدیث پیامبر گرامی اسلام (ص) اشاره کرد که می فرمایند: جایز نیست مؤمن بیش از سه روز با برادر ایمانی خود قهر باشد.

وی افزود: اسلام علاوه بر اینکه بر اتّحاد و برادری امّت مسلمان تأکید کرده به راههای استحکام وحدت هم اشاره کرده و هر آنچه را که موجب تقویت دوستی بین امّت می شود را مورد تأکید و سفارش قرار می دهد و "راهبردی عملی" در این باره از قرآن و احادیث قابل استخراج است.

سیره پیامبر، سند و عامل وحدت مسلمانان

حجت‌الاسلام شیخ حکمت‌الله رمضانی امام جمعه اهل سنت شهر هشجین در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی«سلام خلخال»، به جایگاه والای پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد و گفت: پیامبر اسلام (ص) را پیامبر رحمت و مهربانی بوده و مراجعه به سیره و روش زندگانی پیامبر اکرم (ص) راه نجات جوامع امروزی بشری است.

 وی از منطقه خورش‌رستم به عنوان الگوی وحدت و همدلی در جامعه واحد اسلامی یاد کرد و خواستار توجه ویژه مسئولان استان برای رفع محرومیت‌های این منطقه شد.

امام جمعه اهل سنت شهر هشجین با تبریک سالروز میلاد پیامبر اکرم (ص) و گرامیداشت هفته وحدت مراجعه به سیره پیامبر را بهترین سند و عامل وحدت در بین مسلمانان جهان دانست و گفت: استفاده از سیره مبارک نبوی نیاز ضروری مردم و راهنمای خوبی در زندگی فردی و اجتماعی افراد با توجه به مشکلات عدیده امروزی است.

وی خطاب به برادران شیعه و سنی تاکید کرد: نیک بدانیم مسلمانان با هم برابر و برادر هستند و باید با اتحّاد، همدلی و انسجام، در سایه قرآن و سیره پیامبر اسلام، یکرنگی خود را حفظ کنیم و زیبایی‌های دین مبین اسلام را در جهان به منصه‌ی ظهور برسانیم.

حجت الاسلام رمضانی خاطر نشان کرد: بی‌شک هوشیاری و اتحاد مسلمانان جهان، مجالِ تفرقه‌افکنی را به دشمنان و بدخواهان نخواهد داد و مسلمانان در سایه پیام قرآن و رهبری حکیمانه ولی امر مسلمین جهان، دستِ پیوند و همدلی می‌دهند تا روشنایی‌بخش قلوب ملّتهای آزاده جهان باشند.

انتهای خبر/ ج

اشتراک‌گذاری

  • حفظ وحدت امّت‌اسلامی، راهبرد اقتدار امّت‌اسلامی

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
سه به‌اضافه شش