سلام خلخال

پایگاه خبری تحلیلی

سلام خلخال

دوشنبه 26 شهریور 1403
  • گروه: اجتماعی
  • کد خبر: 377
  • بازدید: 23
  • 1403/06/17 - 13:16:18

خلخال را با نگاهی خاص ببینید؛

خلخال نگینی در جنوب استان اربیل

خلخال نگینی در جنوب استان اربیل

ظرفیت های گردشگری و جلوه های ویژه طبیعت شهرستان خلخال واقع در استان اردبیل را بیشتر از گذشته بخوانید.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «سلام خلخال»، استان اردبیل با داشتن توپوگرافی غنی و کوهستانی و ظرفیت بالای گردشگری هرساله در تمام فصول سال مقصد گردشگران خارجی و ایرانی است.

 مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری خلخال در چهارفصل، مقصد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی و حتی عکاسان طبیعت قرار گرفته است؛ طبیعت بکر و بی‌نظیر آن و وجود آثار باستانی و کهن که نشان از قدمت بالای این منطقه دارد همواره موردتوجه گردشگران بوده و به یکی از مقاصد اصلی گردشگری استان اردبیل تبدیل شده است.

 توپوگرافی منطقه شهرستان خلخال

 شهرستان خلخال با وجود آب‌وهوای کوهستانی و نزدیکی به استان گیلان در اکثر ایام سال دارای آب‌وهوای خنک تابستانی بوده و وجود مراتع، آبشارها، جنگل و باغات سرسبز در ورودی و خروجی شهر این شهرستان را علاوه بر محیطی جذاب برای عکاسان بلکه به محلی برای اقامت مسافران و گردشگران تبدیل کرده است.

 شهرستان خلخال با قدمت ۱۲ هزار‌ساله و در فاصله 110 کیلومتری از مرکز استان اردبیل قرار داشته و مرکز آن شهر خلخال است. این شهرستان از سمت شمال به شهرستان کوثر از سمت شرق به شهرستان تالش در استان گیلان، از سمت جنوب به شهرستان طارم در استان زنجان و از سمت غرب به شهرستان میانه محدود شده است.

 زبان و گویش مردم خلخال

 در خصوص زبان مردم شهرستان خلخال، جمعیت زیادی از این شهرستان به زبان ترکی آذربایجانی صحبت کرده و باتوجه‌به نزدیکی با استان گیلان و حضور قومیت‌های مختلف، بعد از زبان ترکی زبان تاتی زبان دوم این شهرستان بوده که بیشتر در روستاها از آن استفاده می‌شود. در تعداد معدودی از دهستان‌های این شهرستان زبان کُردی کُرمانجی هم استفاده می‌شود.

 جاذبه‌های گردشگری شهرستان خلخال

 شهرستان خلخال دارای جاذبه‌های فراوان در بخش گردشگری بوده که برخی از آنها عبارت‌اند از: تفرجگاه ازناو (ازنو)؛ تفرجگاه بیله‌دیر بولاغی اندبیل؛ مجموعه گردشگری امامزاده عبدالله کلور؛ آبشار نره گر روستای اسبو؛ حمام تاریخی نصر (موزه خلخال)؛ قلعه خشتی گیلوان؛ غار یئدی دام روستای گرمخانه؛ روستای هدف گردشگری کزج؛ روستای گردشگری نمهیل؛ روستای گردشگری برندق؛ غار جلال آباد (یخگان)؛ مسیر پیاده روی و طبیعت گردی خلخال به اسالم؛ پل معلق پیرتقی بر روی رودخانه قزل اوزن؛ جاده گردشگری خلخال – پونل؛ آبشار دیز (بخش خورش رستم)؛ آبشار آغ‌سو ( دامنه جنوبی کوه آغ داغ)؛ آبشار نوده (نودی) واقع در بخش خورش رستم؛ روستای گردشگری خمس؛ روستای گردشگری درو؛ گورستان تاریخی شمس آباد؛ منطقه گردشگری فینارود و کمرخونی روستای خوجین و... است.

 آشنایی کوتاه با مناطق گردشگری سه بخش شهرستان خلخال

 در بخش شاهرود مسیر طبیعت‌گردی نمونه گردشگری امامزاده عبدالله (ع) کلور، قلعه خشتی گیلوان، گورستانی تاریخی شمس‌آباد، خانه‌های باستانی هفت خانه، جاده‌های جنگلی ماسال و گیلوان و ماجولان، آبگرم معدنی تیل و باغات زیبای شاهرود و رودخانه خروشان قزل‌اوزن و مه دل‌انگیز خزری در جاده خلخال به اسالم از دیگر جاذبه‌های گردشگری خلخال است.

 در بخش خورش‌رستم، روستاهای خورش رستم جنوبی در جوار سد نساز و روستاهای برندق و نمهیل، شکوفه‌ها گل کرده و بهار طبیعت موجب حضور گردشگران در مناطق روستایی و دوبرابر شدن جمعیت روستاها شده است. در روستاهای شاهرود نیز که رسم است، مردم این مناطق در ایام نوروز در هر جای ایران باشند، باید عید نوروز را در کنار خانواده خود سپری کنند. سوغات خلخال برگرفته از آب‌وهوای کوهستانی و طبیعت آن است که لبنیات ارگانیک، گردوی ناب شاهرود، جاجیم و گلیم کزج و نمهیل و عسل دامنه‌های آق‌داغ و عجم بخش مهمی از آن را تشکیل می‌دهد.

 در بخش مرکزی جنگل‌های روستای اندبیل، منطقه در دامنه عجم خلخال، طبیعت روستای کلستان علیا و سفلی، رودخانه زیبای چلنبر، ارتفاعات روستای مورستان و دربند عجم و طبیعت قشلاقی منطقه کلیه سویی لنبر که متصل به ارتفاعات خزری است این روزها خاصه از تمام مناطق کشور میزبان گردشگران است و چشمه آب کلیه لنبر نیز به لحاظ خواص معدنی برای دفع سنگ کلیه این روزها مسافران را به سمت خود سوق داده است.

 

 روستای کوهستانی و زیبای اندبیل

 روستای کوهستانی و زیبای اندبیل از توابع بخش مرکزی شهرستان خلخال، در یک‌کیلومتری شمال شرقی شهر خلخال و ۱۱۷ کیلومتری شهر اردبیل قرار دارد. آب‌وهوای این روستا در تابستان معتدل و در زمستان سرد است. روستای اندبیل به دلیل استقرار در ناحیه‌ای کوهستانی و هم‌جواری با جنگل، از مناظر و جلوه‌های منحصربه‌فرد طبیعی برخوردار است. چشم‌انداز بیشه‌ها و ارتفاعات به‌خصوص در بهار و تابستان و پائیز طراوت و زیبائی شورانگیزی دارند که هر بیننده‌ای را مجذوب و مسحور می‌کند. وجود آثار و بقایای قلعه کفو و آتشکده در محدوده ارتفاعات تفرجگاهی اندبیل (ارتفاعات دره نبات) نیز گواه بارزی بر قدمت طولانی روستای اندبیل است. در روستای اندبیل سه طرح گردشگری احداث پیست اسکی روی برف و چمن، راه‌اندازی تله‌اسکی، تله‌سیژ، رستوران، هتل و سایر امکانات رفاهی گردشگری در برنامه های توسعه گردشگری این منطقه قرار دارد.

 

 

 قلعه خشتی گیلوان

 قلعه خشتی گیلوان در روستای گیلوان از توابع بخش شاهرود، در فاضله ۶۵ کیلومتری جنوب شهرستان خلخال در استان اردبیل قرار دارد. روستای گیلوان از بخش شرقی به استان گیلان، از جنوب به روستای علی‌آباد و ماجولان، از غرب به روستای شال و از شمال نیز به جنگل‌های تالش منتهی می‌شود. روستای گیلوان شهرستان خلخال به لحاظ اینکه دارای بقایای گورستان باستانی است، مورد مطالعات کاوش‌های باستان‌شناسی قرار گرفته است. قدمت این گورستان به دوران مفرغ باز می‌گردد.

 

 

 روستای جهانی هدف گردشگری برندق

 روستای هدف گردشگری برندق از توابع بخش خورش‌رستم شهرستان خلخال از سوی سازمان جهانی گردشگری به‌عنوان یکی از ۴۴ روستای هدف گردشگری جهان انتخاب و معرفی شده است. برندق از نظر وسعت جغرافیایی و مراتع جزء روستاهای بزرگ و پرجمعیت استان اردبیل بوده و از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این روستا قرارگرفتن در نقطه تلاقی سه استان اردبیل، آذربایجان شرقی و زنجان است. این روستا به لحاظ تنوع وجود باغ‌های میوه از سبزترین روستاهای شهرستان خلخال و استان اردبیل است و میوه‌هایی مثل انار، زردآلو، آلو، هلو، آلبالو، گیلاس، شلیل، گلابی، انگور، سیب، شاتوت، به، توت، ازگیل، انجیر و تمشک از مرغوب‌ترین میوه‌های تولید شده در آن محسوب می‌شود.

 

 

 منطقه نمونه گردشگری ازناو

 چشمه ازناو در شش‌کیلومتری خلخال و دو کیلومتری روستای خوجین در دامنه کوه ازناو یا ازنو قرار گرفته که در جنوب شهر خلخال واقع شده است. بلندترین نقطه این محدوده قله ازناو است که حدود ۲۳۵۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و از دامنه ضلع غربی این قله و از ارتفاع حدود ۱۹۰۰ متری چشمه آبی گوارا و خنک و با دبی بسیار بالا خارج می‌شود که به چشمه ازناو شهرت یافته است. به برکت این چشمه و آب‌هایی که از دره ازناو جریان دارد باغات میوه به‌وفور دیده می‌شود؛ به سبب وجود تعداد پنج غار طبیعی بزرگ و کوچک در سازه‌های آهکی، شرایط زیستگاهی بسیار مناسب برای زیست حیوانات در منطقه از جمله کبک، کل، بز وحشی و وجود یک واحد پرورش ماهی در این حوزه، موقعیت کوهستانی، پوشش گیاهی مرتعی و درختچه ای و راه ارتباطی مناسب، این مکان را به یکی از قابلیت‌های گردش‌پذیری تبدیل کرده است.

 

 آیین سنتی نوروزنامه‌خوانی در خلخال

 آیین سنتی نوروزنامه‌خوانی از جمله آیین‌های نوروز باستانی و مراسم استقبال از این سروده شورانگیز طبیعت است که در روستاها و همچنین در شهر خلخال و رورستاهای آن از جمله نمهیل هشجین، شهر کلور برگزار می‌شود.

 مراسم استقبال از نوروز از یک ماه مانده به لحظه تحویل سال با شور و حال وصف‌ناپذیری که کودکان و نوجوانان با انجام بازی‌های بومی و مرسوم، مانند تخم‌مرغ‌بازی (یومورتا اویناماخ)، گردوبازی (موللادّی)، آشیق، انزلی، قَییش ویردی و غیره برپا می‌کردند آغاز می‌شد و تا هنگامی که نخستین جوانه‌های «نوروز گلی» و «قارچیچگی» از زیر خاک سر بر نیاورده تا حلول جشن دگرگونی طبیعت را نوید دهد این بازی و شور و هیجان ادامه داشت.

انتهای خبر/ ج

اشتراک‌گذاری

  • خلخال نگینی در جنوب استان اربیل

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
دو منهای ده