سلام خلخال

پایگاه خبری تحلیلی

سلام خلخال

پنج‌شنبه 29 شهریور 1403
  • گروه: اجتماعی
  • کد خبر: 324
  • بازدید: 24
  • 1403/05/29 - 15:05:46

اهالی قلم و رسانه از اربعین حسینی می‌گویند؛

حسین اکسیر پویایی اسلام در تمام جهان

حسین اکسیر پویایی اسلام در تمام جهان

ایام اربعین هرساله نشان از دلدادگی و همبستگی شیعیان در سرتاسر جهان بوده و به تعبیری میلیون‌ها انسان عاشق همگی در رسیدن به معشوق خود قدم در کل ارض کربلا می‌گذارند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «سلام خلخال»، ایام اربعین هرساله نشان از دلدادگی و همبستگی شیعیان در سرتاسر جهان بوده و این حرکت عظیم سیاسی و مذهبی پیامدهای بزرگی برای جهان اسلام داشته و به تعبیری میلیون‌ها انسان عاشق همگی در رسیدن به معشوق خود قدم در کل ارض کربلا می‌گذارند.

 

 احیای فرهنگ اسلام اصیل ناب محمدی(ص) از اهداف مهم قیام سیدالشهدا(ع)

سید اسماعیل هاشمی استاد دانشگاه آزاد اسلامی خلخال در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی سلام خلخال به فلسفه و هدف قیام حضرت اباعبدالله حسین (ع) اشاره کرد و گفت: احیای فرهنگ اسلام اصیل ناب محمدی (ص)، زدودن زنگارهای تحریف و بدعت از دین جدّشان، اجرا و احیای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، دشمن‌شناسی و مقابله به‌موقع با آن، به‌دست‌آوردن معرفت و بصیرت قرآنی و اهل بیتی و اطاعت و حامی محض و بی‌قیدوشرط از ولایت‌فقیه و امام جامعه از جمله مهم‌ترین اهداف قیام حضرت اباعبدالله حسین (ع) بوده است.

وی در ادامه به نقش و جایگاه زنان در حماسه عاشورا و حوادث پس از آن پرداخت و تشریح کرد: حضرت زینب به‌عنوان یک زن الهی و مولود مقدّسه اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) و یک الگوی تمام‌عیار انسان‌خدایی، با ارائه مدل آفرینش یک زن موفّق که توانست حقّانیّت حماسه عظیم عاشورا را به‌عنوان یک زن الهی ترسیم و اجرا کند.

  استاد دانشگاه آزاد اسلامی خلخال ادامه داد: حضرت زینب(س) ثابت کرد که زن به عنوان یک مخلوقه مبارکه می تواند میداندار صحنه های حسّاس باشد. میادین متعدّدی که هر کدام شرایط خاصّ خود را داشته، اعمّ از صحنه های زندگی، همسرداری، تربیت نسل انسانی، قرار گرفتن در شرایط سخت اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و تا حتّی نظامی که بسیاری از ایشان با سرمشق قرار دادن بانوان پیروز در اسلام آن را به منصّه ظهور رسانده اند.

  وی تصریح کرد: به لطف خداوند و در عصر کنونی به برکت انقلاب اسلامی و احیا شدن سیره قرآن کریم و اهل بیت و در رأس العین همه آنها قیام عاشورا، زنان ایران اسلامی پرتوان و پرقوّت و با ملاک قراردادن اصول اسلام ناب، از آن جایگاه رفیع به احسن وجه صیانت و پاسداری نموده و خود را به تأسّی از حضرت فاطمه و حضرت زینب (سلام الله علیهما) الگوی زنان دنیا قرار داده اند.

  هاشمی نقش‌زن مسلمان ایرانی در احیاء فریضه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر مهم تلقی کرد و افزود: امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر به‌عنوان یک واجب الهی بر همه افراد طبق موازین شرعی واجب است؛ زنان امّت اسلامی ایران بنا به تکلیف و فرهنگ اسلامی - ایرانی در قوام و دوام این امر خطیر نقش بسزایی داشته‌اند. حوزه‌های مختلف و متعدّدی که زنان می‌توانند در احیای این واجب الهی ایفای نقش داشته باشند عبارت است از: حفظ عفّت و حجاب فردی و اجتماعی، کمک به پاک‌سازی جوامع از لوث هوس‌بازی و چشم‌چرانی، ارائه تحقیقات مدل‌های علمی و پژوهشی در نهادینه‌شدن این امر الهی، حضور سرزنده صحنه‌های حسّاس اجتماعی کمک به بارور شدن این تفکّر مهمّ در نسل جوان، ارائه مدل تربیتی امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر با استفاده از منابع قرآن و احادیث ائمّه در فرزندان، برخورد قاطع با زنان برهم‌زننده و کم‌رنگ کننده این فریضه الهی و در مواقعی استفاده از قوّه قهریّه از جمله موارد مهم در این موضوع است.

  وی آثار راهپیمایی اربعین را به‌عنوان شکست چهره اسلام داعشی و شیعه انگلیسی در برابر اسلام اصیل و ناب محمدی (ص) نام برد و افزود: راهپیمایی اربعین حسینی به‌عنوان دوّمین اجتماع عظیم امّت اسلامی بعد از مراسم حجّ، توانسته نقش سازنده خود را به‌عنوان پدیده‌ای منحصربه‌فرد که موجب حیرت نه‌تنها مسلمانان بلکه تمام جهانیان گشته است و یک سرمایه و اندوخته عظیم فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است که تابه‌حال توانسته برکات مثبت زیادی را برای قوام امت اسلامی به بار آورد.

  وی در پایان تصریح کرد: این اجتماع میلیونی سبب اتّحاد مقتدرانه امّت اسلامی شده و امنیّت و ضربه‌زدن به تفکّر و زیرساخت‌های فکری و سیاسی دشمنان و به‌ویژه داعشی‌ها همچنین همگرایی و همبستگی امّت اسلامی و برقراری تفاهم قلبی به‌ویژه در بین مسلمان ایران و عراق شده است.

 اربعین تنفس حزب‌الله در جهان است

سید عباس جوادپور خبرنگار و فعال رسانه‌ای نیز در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «سبلان ما»، حضور میلیون‌ها انسان عاشق در مسیر کربلا را تنفس و غلبه حزب‌الله بر دشمنان اسلام دانست و اظهار کرد: در سالیان نه‌چندان دور و همچنین در ایام انقلاب اسلامی عزاداری، احیای فرامین الهی و سردادن بانگ عزای حسینی خود جرمی بزرگی تلقی می‌شد؛ اما به لطف خداوند و حرکت الهی بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی، اسلام ناب محمدی بر استکبار جهانی غلبه کرده و امروزه نیز این مبارزه در جریان بوده و ذره‌ای خدشه بر این حرکت عظیم مردم در ایام اربعین وارد نکرده است.

وی در ادامه نقش زنان حماسه‌آفرین در عاشورا را نقشی بسیار مهم تلقی کرد و گفت: شخصیت‌های بزرگی از اصحاب و یاران امام حسین (ع) در روز عاشورا و با الگوپذیری از ام‌المصائب حضرت زینب (س) حماسه‌آفرینی کرده‌اند؛ اما بی شک نقش حضرت زینب (س) در آن بازه زمانی و در احیای دین مبین اسلام و سخنرانی‌های طوفانی آن حضرت نقشی مهم در جلوگیری از تحریف اصل قیام و برهم‌زدن حکومت ننگین بنی‌امیه داشته است.


انتهای خبر/ ج

اشتراک‌گذاری

  • حسین اکسیر پویایی اسلام در تمام جهان

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
بیست‌وپنج منهای سه