سلام خلخال

پایگاه خبری تحلیلی

سلام خلخال

جمعه 30 شهریور 1403
  • گروه: اجتماعی
  • کد خبر: 221
  • بازدید: 77
  • 1403/04/20 - 15:13:34

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل:

موردی از گزش پشه آئدس در اردبیل مشاهده نشده است

موردی از گزش پشه آئدس در اردبیل مشاهده نشده است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: تاکنون 2 هزار و 484 مورد نمونه برداری در استان انجام شده اما تاکنون مورد خاصی از گزش پشه آئدس را در استان شاهد نبودیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «سلام خلخال»، به نقل از تسنیم، محمد جعفرزاده روز گذشته جلسه بررسی آخرین وضعیت بیماری شیوع پشه آئدس در اردبیل اظهار داشت: در پنج استان کشور به ویژه استان همسایه گیلان علایمی از این بیماری مشاهده شده و حتی در استان‌های جنوبی کشور چند مورد مرگ ناشی از تب دانگی نیز رخ داده است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه این پشه در استان همسایه گیلان مشاهده شده، باید اقدامات مراقبتی را به نحوی انجام دهیم تا شاهد ورود این پشه و عوارض ناشی از آن به ویژه تب دانگی، تب چیکونگونیا شاهد نباشیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: در سال‌های گذشته این پشه عمدتا در مناطق گرمسیری دنیا و کشورمان فعالیت داشت که بر اساس تغییرات اقلیمی وارد ایران شده و حتی در مناطق سردسیری نیز گزش آن مشاهده شده است.

وی افزود: ما اقدامات مراقبتی را آغاز کردیم و از هم استانی‌ها انتظار داریم در صورت مراجعه به استان همسایه گیلان و حتی شهرهای همجوار نظیر آستارا مراقبت کنند تا این پشه وارد استان نشده و در نقطه مقابل زمینه مراقبتی و حفظ سلامت محیط پیرامونی را مد نظر قرار دهند.

جعفرزاده خاطرنشان کرد: پشه آئدس در مناطق با پسماند و آب‌های مانداب بیشتر مشاهده می‌شود و انتظار می‌رود هموطنان موارد بهداشتی را در تنظیف محیط پیرامونی خود مد نظر داشته باشند تا شاهد حضور پشه و بروز بیماری به ویژه در کودکان و نوجوانان نباشیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل اضافه کرد: در این جلسه هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های مختلف انجام شد تا با توجه به اینکه این پشه به استان همسایه گیلان رسیده، مراقبت‌ها را به نحوی انجام دهیم تا شاهد ورود این حشره موذی به استان اردبیل نباشیم.

جعفرزاده علایم گزش پشه آئدس را سردرد، استفراغ همراه با تب بسیار بالا اعلام کرد و ادامه داد: اگر هموطنان در روز با گزش پشه مواجه شده و به دنبال آن تب بالا، استفراغ، سردرد و سایر عوامل تهوعی را داشته باشند، بهتر است سریعتر به مراکز درمانی و بیمارستانی مراجعه کرده و اقدامات مراقبتی انجام شود.

وی بیان کرد: تاکنون 2 هزار و 484 مورد نمونه برداری در استان انجام شده اما تاکنون مورد خاصی از گزش پشه آئدس را در استان شاهد نبودیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در ادامه سخنان خود یادآور شد: هر چند میزان مرگ و میر ناشی از گزش این پشه پایین است اما در صورت بی‌توجهی می‌تواند علایم این بیماری به ویژه تب بالا مرگ و میری را نیز به همراه داشته باشد.

جعفرزاده تصریح کرد: در استان‌های جنوبی چند مورد مرگ و میر ناشی از تب دانگی نیز ثبت شده که انتظار می‌رود در استان اردبیل به عنوان استانی که هنوز پشه استقرار نیافته و علایمی از این بیماری ناشی از گزش را شاهد نیستیم، مراقبت‌ها مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: در کنار زدن تور به درب و پنجره‌ها در فصل گرم سال، ضرورت دارد هموطنان نسبت به بهسازی محل تجمع پشه به ویژه از بین بردن لاستیک‌های غیرضرور اقدام کرده و از محل جمع شدن پسماند، آشغال و سایر مانداب‌ها جلوگیری کرده و مراقبت‌های لازم را به ویژه از کودکان انجام دهند.


انتهای خبر/ ج

اشتراک‌گذاری

  • موردی از گزش پشه آئدس در اردبیل مشاهده نشده است

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
دوازده منهای چهار