سلام خلخال

پایگاه خبری تحلیلی

سلام خلخال

جمعه 30 شهریور 1403
  • گروه: فرهنگی
  • کد خبر: 216
  • بازدید: 39
  • 1403/04/20 - 06:23:40

رئیس اداره ارشاد خلخال:

دامنه اشعار آیینی بسیار وسیع است

دامنه اشعار آیینی بسیار وسیع است

رئیس اداره ارشاد خلخال گفت: ذهن انسان، نسبت به شعر آیینی در وهله اول به سمت منزلت اهل بیت(ع) می‌رود، در حالی که دامنه چنین اشعاری وسیع است.

رویا کاظمی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی«سلام خلخال»، به اهمیت قلم در راستای گسترش فرهنگ اسلامی اشاره کرد و گفت: قلم ارزشمند و ماندگار است و باید از تلاش های اصحاب فرهنگ و هنر در راستای نشر و گسترش فرهنگ اسلامی و ملی قدردانی کرد.

 وی در ادامه گفت: ادبیات آیینی شعری است که از جان و دل شاعر متعهد سرچشمه می‌گیرد و چنانچه کسی بدون پشتوانه شناختی و معرفتی، وارد این حیطه شود، ماندگاری چندانی ندارد.

رئیس اداره فرهنگ به درون مایه اشعار آیینی اشاره کرد و گفت: شاعر در چنین سروده‌هایی باید از کلمات و واژه‌هایی بهره بگیرد که دارای عصمت و آمیخته به دو بال احساس و اندیشه باشد.

وی اظهار کرد: ذهن انسان، نسبت به شعر آیینی در وهله اول به سمت منزلت اهل بیت(ع) می‌رود، در حالی که دامنه چنین اشعاری وسیع است و هر آنچه که آمیخته با آموزه‌های دینی و اعتقادات ملی ما است، در حیطه اشعار آیینی قرار می‌گیرد؛ از جمله شاخه‌های این اشعار، شعر ولایی است که در مدح و مرثیه اهل بیت عصمت و طهارت سروده می‌شود.

کاظمی در ادامه تشریح کرد: در مباحث ادبی ما، هرآنچه از اشعار و سروده‌ها که صبغه معنوی داشته و مضمون و درون مایه آنها برگرفته از اعتقادات و ارزش‌های دینی ما باشد، جزو اشعار آیینی محسوب می‌شود که قالب ویژه‌ای ندارد، در نتیجه بیشترین شعر فارسی همین اشعار آیینی است.

وی در پایان افزود: شهرستان های خلخال و کوثر دارای ریشه و فرهنگ مشترک بوده و همگام باهم در عرصه های مختلف فرهنگی و علمی و ادبی کشور درخشیده و در راه اعتلای فرهنگ کشور تاثیرگذار بوده اند و تنها به لحاظ تقسیمات کشوری مستقل هستند  

انتهای خبر/ ج

اشتراک‌گذاری

  • دامنه اشعار آیینی بسیار وسیع است

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
سیزده منهای یک