سلام خلخال

پایگاه خبری تحلیلی

سلام خلخال

جمعه 30 شهریور 1403
  • گروه: اجتماعی
  • کد خبر: 205
  • بازدید: 62
  • 1403/04/16 - 20:04:10

همزمان با آغاز ایام محرم؛

مراسم طشت گذاری در شهر خلخال برگزار شد

مراسم طشت گذاری در شهر خلخال برگزار شد

مراسم آیینی سنتی طشت گذاری خلخال در مسجد حضرت علی ابن ابیطالب (علیه السلام) این شهر و به همت هیئت انصار المهدی (عج) همراه با حضور مادحینی و شاعرینی از استان تهران و شهرستان‌های مجاور برگزارشد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «سلام خلخال»، برای اولین بار مراسم آیینی سنتی طشت گذاری خلخال در مسجد حضرت علی ابن ابیطالب (علیه السلام) این شهر و به همت هیئت انصار المهدی (عج) شهرستان با حضور مادحینی و شاعرینی از استان تهران و شهرستان‌های مجاور برگزارشد.

در جریان این مراسمات حجت الاسلام حجت الاسلام سید عدنان صادقی معاونت فرهنگی اداره زندان شهرستان خلخال و سخنران این مراسم ضمن تاكيد بر حفظ شان و جايگاه انساني اهل بيت(ع) و توجه به هدف اصلي اقامه عزا در ايام محرم و صفر گفت: هدف اصلي از اقامه عزا در ايام محرم علاوه بر گريستن بر مصائب و اظهار ارادت به اهل بيت(ع)، احياي امر به معروف و نهي از منكر است.

وی در ادامه گفت: هدف والای احياي امر به معروف و نهي از منكر امري است كه خود حضرت اباعبدالله حسین(ع) مطرح كردند و هدف خود را از قيام اصلاح امت جد خويشس ابراز داشتند.

حجت الاسلام صادقی در پایان تصریح کرد: مداحان بايد دقت كنند كه در مجالس خود آگاهي بخش و جهل زدا باشند و بدانند كه امام حسين(ع) جان عزيزش را براي بصيرت بخشي و نجات جامعه از جهل و گمراهي فدا كرد.

آیین طشت‌گذاری یکی از مراسم سنتی عزاداری در ماه محرم است که از آیین‌ها و آداب عزاداری و تعزیه منسوب به منطقه اردبیل بوده و از سه روز مانده به آغاز محرم در مسجد و حسینیه‌های این شهر برگزار می‌شود.

بر اساس یك سنت دیرینه در خلخال مراسم عزاداری اباعبدالله امام حسین (ع) همه ساله چند روز پیش از آغاز ماه محرم با برگزاری آیین سنتی طشت گذاری توسط عزاداران حسینی این شهر شروع شده و تا پایان روز سیزدهم این ماه ادامه می یابد.

در این مراسم كه عصر روز پنجشنبه در مسجد علی ابن ابی طالب(ع) برگزارشد؛ 350 نفر از عاشقان و دلباختگان آل الله در قالب دسته‌ی سینه زنی و زنجیرزنی طشت هایی به یاد تشنه لبان كربلا حمل می كردند در خیابان ها و مقابل مساجد شهر عزاداری كردند.    

انتهای خبر/ ج

اشتراک‌گذاری

  • مراسم طشت گذاری در شهر خلخال برگزار شد

دیدگاه‌ها

  • وارد کردن نام، ایمیل و پیام الزامی است. (نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما برای ما مهم است
بیست‌ودو به‌اضافه سه